/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FSalzgitter-Enhetscell.jpg)
”Milstolpe” – Volkswagens tyska batterifabrik nu igång
Carl Undéhn
17 dec 2025
Ursprungligen var planen att Volkswagen skulle bygga en batterifabrik i tyska Salzgitter tillsammans med svenska Northvolt. Men redan långt innan Northvolts konkurs tidigare i år tog Volkswagen över projektet för att genomföra det på egen hand inom det egna bolaget PowerCo. Och nu meddelar PowerCo att tillverkningen av celler har kommit igång. Det blir då […]
Ursprungligen var planen att Volkswagen skulle bygga en batterifabrik i tyska Salzgitter tillsammans med svenska Northvolt. Men redan långt innan Northvolts konkurs tidigare i år tog Volkswagen över projektet för att genomföra det på egen hand inom det egna bolaget PowerCo.
Och nu meddelar PowerCo att tillverkningen av celler har kommit igång. Det blir då den första av Volkswagenkoncernens tre batterifabriker i Tyskland, Spanien och Kanada som tas i bruk. Cellen som tillverkas i Salzgitter är den så kallade enhetscell som utvecklats av Volkswagen och presenterades i samband med eventet Power Day 2021. Arbetet med fabriken i Salzgitter inleddes 2022 och att den nu tas i bruk beskrivs som ”en milstolpe för Volkswagen och den europeiska batteriindustrin”. Det har också meddelats att fabriken ska producera celler med torra elektroder, det vill säga med en teknik som ska göra dem prismässigt konkurrenskraftiga.
– Som den första europeiska biltillverkaren har vi byggt upp egen utveckling och produktion av battericeller. Därmed stärker vi vår position och vår självständighet i den globala konkurrensen, säger Volkswagenkoncernens chef Oliver Blume i ett uttalande.

Det handlar om en prismatisk cell med nickel-mangan-kobolt-kemi (NMC) som har måtten 256 x 24,8 x 106 millimeter. Enhetscellen är tänkt att användas av 80 procent av Volkswagenkoncernens kommande elbilar och ska spela en viktig roll för att sänka priset på bilarnas batteripack.
Cellen kan användas med olika batterikemi som nickel-mangan-kobolt (NMC), litiumjärnfosfat (LFP) och på sikt planeras den även tillverkas med fast elektrolyt, så kallad solid state. Utöver det har Volkswagen bekräftat för Elbilen att de även tittar på möjligheten att använda natriumjonceller, där litium ersätts av betydligt billigare natrium – alltså salt.
Enhetscellen med NMC-kemi som nu tillverkas i Salzgitter ska först användas av kommande Volkswagen ID. Polo (läs vår provkörning här), samt Cupra Raval, Skoda Epiq och Volkswagen ID. Cross som tillsammans utgör vad som kallas Electric Urban Car Family. Den nya cellen ska enligt Volkswagen ge batteripack med 10 procent högre energitäthet jämfört med dagens batterier, bland annat genom att använda så kallad cell to pack-teknik där cellerna monteras direkt i batteripacket utan moduler.

Modellerna inom Electric Urban Car Family kommer även erbjudas med enhetsceller som använder LFP-kemi. De började serietillverkas av Volkswagens kinesiska partner Gotion High Tech i Kina i november, men i ett pressmeddelande från PowerCo låter det som att även LFP-celler snart kommer tillverkas i Salzgitter. ”Fler cellkemier ska följa, bland annat inom kort den första PowerCo-enhetscellen med LFP-teknik”, skriver PowerCo.
Gotion High Tech tillverkar även en NMC-version av enhetscellen och enligt uppgifter från företaget har den en energitäthet på 265 Wh/kg. För LFP-versionen av enhetscellen uppger Gotion High Tech en energitäthet på 190 kWh/kg.
Med en nuvarande årskapacitet på 20 GWh kan fabriken i Salzgitter tillverka battericeller för 250.000 elbilar per år. Det finns möjlighet att utöka kapaciteten till 40 GWh och utöver det byggs alltså även batterifabriker i Spanien och Kanada. Men även med dem i drift kommer Volkswagen behöva köpa in enhetsceller från partners som Gotion High Tech.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FVolkswagen-Gen-Urban01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2Fcupra_tavascan-18_EDIT.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FCupra-Raval-maskerad04.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FPowerCo-Volkswagen-Valencia01-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FVolkswagen-PowerCo-Enhtescell-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FVolkswagen-Rivian01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FAvgas-ladd.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FPolestar-bryssel01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FTwing06.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FNissan-Leaf-fabrik.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2Fpowerco.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FTest-Smart-2-01.jpg)