Honda utvecklar teknik för ”obegränsad räckvidd”
Patrick Ekstrand
27 feb 2017
Stora batteripaket kan komma att hamna i samma fack som snorklar och vinschar – sådant som bara är nödvändigt för bilturer bortom vägnätet. Forskare anställda av Honda har utvecklat induktionsladdning under färd som skulle kunna ge bilar ”obegränsad räckvidd”.
Och även om idén inte är helt ny – flera andra projekt har studerat system för induktionsladdning under färd – är den japanska biltillverkarens arbete mycket intressant då deras teknik inte kräver att att bilen håller sig i samma fil hela tiden.
Tekniken bygger på en laddeffekt på 180 kilowatt (600 volt, 300 ampere) och ska visas upp på en kongress i Detroit i april. 180 kW är vad som krävs för att möjliggöra vad teamet kallar obegränsad räckvidd. Den beskrivningen är förvisso lite missvisande då själva bilen i princip kan ha minimal räckvidd, men visst vore det skönt att slippa laddstopp. Och tidningen Elbilens medarbetare Tibor Blomhäll, som i en krönika har berättat att han helst småäter medan han väntar på att batteriet laddas, skulle kunna behålla midjemåttet.
180-kilowattssystemet fungerar i hastigheter upp till 155 kilometer i timmen, men teamet vill se en laddeffekt på åtminstone 400 kilowatt, eftersom det är vad som krävs för att ladda större fordon under färd.
Hondachef: Batteribilar en historisk parentes