Så ska Japan vinna batteriracet
Patrick Ekstrand
8 maj 2018
Elbilsbatterier blir allt mer av en nationell eller regional prioritet. EU talar till exempel om vikten av att skapa en motsvarighet till det europeiska flygplansprojektet Airbus. Nu har även Japan beslutat sig för att öka sin konkurrenskraft inom området.
Flera stora japanska fordons- och batteritillverkare har slagit sig ihop med landets regering med ambitionen att utveckla framtidens batterier.
Bakom akronymen Libtec gömmer sig inte bara den långa frasen ”Consortium for Lithium Ion Battery Technology and Evaluation Center”, utan även Panasonic, Toyota, Nissan, Honda och det i Europa mindre kända batteriföretaget GS Yuasa. Initialt pumpar dessutom landets regering in 14 miljoner dollar i projektet.
Målet är att ta fram ett batteri med fast elektrolyt som kan förverkliga räckvidder på uppemot 800 kilometer, skriver Nikkei Asian Review. Redan 2025 ska man ha utvecklat batterier som ger en räckvidd på 550 kilometer och 800-kilometersmålet ska vara uppnått senast 2030.
EU-projektet är betydligt större, med EU-finansiering på svindlande 2,2 miljarder euro och energikommissionären Maroš Šefčovic har liknat det vid flygplanssamarbetet Airbus, som är ett multinationellt projekt för att möta konkurrensen från amerikanska Boeing.
Och det handlar inte bara om prestige. Att överlåta batteriutvecklingen på företag utanför Europa kan få betydande konsekvenser, sa han i höstas.
– Avsaknaden av inhemsk europeisk celltillverkning hotar den europeiska industrins position till följd av osäkra försörjningskedjor, ökade kostnader till följd av frakt, förseningar och sämre kvalitetskontroll.
Toyota uppges satsa på framtidens batteriteknik
Tändstiftstillverkare satsar på batteriutveckling
640-kilometersbilen ska kunna laddas på nio minuter
Hondachef: Batteribilar en historisk parentes