Hedin: Konkurrensen skruvas åt – och driver på utvecklingen
Lotta Hedin
6 jul 2020
När vi nu skriver 2020 har vi fått stuva om i nybilslistan för att få plats med alla nya elbilsmodeller. Nu händer det som det pratats om i åratal – elbilsboomen har tagit fart, och en rad tillverkare har gått från ord till handling. Inte mindre än 27 modeller finns att beställa på den svenska marknaden just nu, och snart kommer ännu fler.
Många suckar över elbilarna som tillverkarna nu – med kniven på strupen – klämt ur sig. En del kallas för compliance cars – bilar som tillverkarna egentligen inte vill göra, men gör ändå för att klara de nya EU-reglerna: från och med års-
skiftet måste de genomsnittliga koldioxidutsläppen från tillverkarnas bilflottor sänkas, annars väntar böter. Elbilar drar ner utsläppssnittet, och blir en förutsättning för fortsatt försäljning av fossilbilar. Detta skulle få tillverkarna att presentera ”plikt-
elbilar”, utan att vara särskilt engagerade.
Men för att kunna sänka företagets koldioxidsnitt med hjälp av elbilar måste tillverkarna sälja dem också – det räcker inte med att visa upp dem. Därför får vi anta att de tror att de tagit fram elbilar i linje med vad kunderna vill ha. Flera nya spelare, som Mazda och Honda, har valt att satsa på bilar med små batteripack och begränsad räckvidd (35,5 kWh, cirka 200 km). Detsamma gäller nya helelektriska Mini Cooper.
Intressant, med tanke på att det var 62–64 kWh som nyss var det nya svarta för elbilar (läs: Kia e-niro och e-Soul, Hyundai Kona och nya Nissan Leaf.) Kanske har analytikerna helt enkelt kommit fram till att marknaden redan kommit över räckviddsångesten? Eller är det helt enkelt pliktbilar som vi ser gör sitt återtåg?
Studerar man nybilslistan ser man också att det skett en del förändringar när det gäller modellernas specifikationer. När vi listade bilarna för ett år sedan var det till exempel bara ett fåtal som var utrustade med ombordladdare som kunde ta emot trefas vid normalladdning. Nu är det standard för de flesta nya modeller som kommer, och flera av de som funnits på marknaden ett tag har uppdaterats för att inte vara sämre (som Kia e-Niro och Hyundai Kona).
En annan utveckling, som visserligen inte syns i listan men likväl är en frukt av den ökande konkurrensen, är hur biltillverkarna lyfter fram hållbarhetsfrågan när det gäller elbilar. De vet att de har ögonen på sig.
Volkswagen lovar att hela produktionen av nya ID.3 sker klimatneutralt. Tillverkningen, inklusive den energikrävande batteritillverkningen, sker enligt VW med grön el.
BMW och Volvo har fokuserat på koboltfrågan. För att säkerställa att råvaran som används i batterierna inte har sitt ursprung i barnarbete och brott mot mänskliga rättigheter har BMW lovat att företaget gör alla uppköp av kobolt själva, för att inte förlora kontrollen i en oklar kedja av underleverantörer.
Volvo har tacklat problemet genom att sluta avtal med sina batterileverantörer om att använda så kallad blockkedjeteknik för att ha koll på råvarornas ursprung.
Det ska bli intressant att följa hur tillverkarna går vidare. Löftena måste förstås kunna styrkas genom tredjepartskontroller och följas upp för att bli trovärdiga i långa loppet. Men detta lär komma, och fler företag lär följa efter. LH