Elbilen logo Meny

Artiklar

Opinion

Dragkroken måste med i omställningen

Elbilarnas intåg på marknaden riskerar att sätta en hel bransch i kläm, den miljardmarknad som är knuten till dragkrogen och lätta släpvagnar. Det är...

PREMIUM

Elbilar i taxitrafik svarar upp

Text och Foto: Johan Sempill Foto: Peter Gunnars En bil avsedd för taxi-trafik behöver rulla varje dag, något som såklart ställer höga krav på utrustn...

Krönikor

Vi har minst tio skattefria år framför oss

Hög skatt på alkohol minskar spritförsäljningen. Hög skatt på tobak gör att många väljer att fimpa.  Och nu ska bilar som inte har något avgasrör...

PREMIUM

Otydligt regelverk hindrar batterilagring i Sverige

Serie. Framtidens el, del 4 Det spekuleras mycket om batterier i elnäten med alltmer variabel förnybar elproduktion. Men än så länge är batterierna sä...

Krönikor

Om gummi-rullarnas ökande betydelse

Vi kör en vända med Audis båda kaross-varianter av e-Tron (läs mer om det här), och tankar snurrar inte ologiskt kring luftmotståndets inverkan på räc...

PREMIUM

Vågar man ladda när det åskar? Här är expertens råd

Sensommaren är åskvädrens tid. Men hur riskfyllt är det att ladda bilen när åskan mullrar? Svaret är att det beror på var du laddar och vilka skydd so...

“Dyr laddning går emot hela idén med elbilar”

Nu ska villaägarna få stöd för sina boxar hemma. Men det stora problemet för många elbilsspekulanter som bor i hyresfastigheter och bostadsrätter kvar...

Ny svensk studie: 95 procent av elbilsägare vill fortsätta köra eldrivet

Under våren-sommaren 2016 genomfördes SELF-i-studien av Test Site Sweden tillsammans tre högskolor/universitet, där man för första gången gjorde...

– vad är sant och vad är falskt?

Myt #1Elbilars batterier håller inte länge. Om något år står du där med döda batterier. Många jämför elbilars batterier med dem man hittar i bärbara d...

Nevs på väg igen

Framtiden ser betydligt ljusare ut för Nevs efter flera stora nyheter den senaste tiden. Men än återstår många hinder för Nevs