232 000 Model 3 bokades på två dagar
Fredrik Sandberg
2 apr 2016
När Tesla presenterade Model 3, i går kl 05.30 svensk tid, hade 115 000 bilar reserverats. Detta innan bilen hade visades upp. Något som måste vara ett rekord i bilindustrin – aldrig tidigare har så många lagt en deposition på en bil de inte har sett.
Under gårdagen fick vi löpande uppgifter från Elon Musks twitterkonto om fortsatta bokningar, det dröjde inte länge innan dessa var uppe i 198000 bilar, varpå Elon Musk skrev ”Definitely going to need to rethink production planning…” De måste modifiera produktionsplanerna.
En snabb räkning från Elon Musks sida, där han uppskattade snittpriset på en Model 3, med olika utrustningsnivåer till 42000 dollar visade på intäktsmöjligheter, om bokningarna blir till ordrar, på 7,5 miljarder dollar. På en dag.
Natten till lördag kom så senaste twittermeddelandet om att de fått in 232 000 bokningar. Nära en kvarts miljon bilar har alltså bokats på två dygn över hela världen.
De flesta analytiker och branschproffs i Sverige har i kommentarer till lanseringen påpekat att det kommer att bli svårt för detta i dag lilla företaget att skala upp produktionen. När bilen lanseras 2017/18 kommer det dessutom att finnas fler bilföretag som erbjuder elbilar med lång räckvidd till rimligt pris (exempelvis Audi, VW, Chevrolet/Opel). Paradoxen är dock att det, som det ser ut nu, endast är Tesla och inte de etablerade bilföretagen som kommer att kunna skala upp produktionen av elbilar till 500 000 exemplar per år inom den närmsta tiden. Det är nämligen bara Tesla som kommer att ha en tillräckligt stor batterifabrik för att möta en efterfrågan på elbilar i den skalan. Chevrolet har med sin Bolt möjlighet att bygga 50 000 bilar per år. En tiondel av Teslas kommande kapacitet, med andra ord.
Teslas Gigafactory som den är planerad att se ut när den är klar.
Redan i dag är produktionen av litiumjon-batterier igång, i en första färdig del av fabriken.