Aiways visar nya crossovermodellen U6

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 okt 2022

I januari började kinesiska Aiways sälja elsuven U5 i Sverige. Modellen lanserades redan 2019 i Kina och att efterföljaren U6 var på gång har stått klart ett tag. Tidigare i år visades konceptet U6ion upp och nu presenteras den något nedtonade, produktionskälla versionen.

4,8 meter lång och 1,88 meter bred är Aiways U6 både längre och bredare än modellen U5. Taket är däremot något lägre och mäter här 1,64 meter.

Om den ökade längden innebär mer plats på insidan än i den redan rymliga U5 återstår att se. Bagaget är i alla fall 40 liter större och rymmer 472 liter.

Den nya modellen har också ett mer sportigt utseende och under karossen hittas med 218 hästkrafter några fler än de 204 hästkrafter som Aiways U5 bjuder på. Bilenär framhjulsdriven och 0–100 km/h ska gå på strax under sju sekunder. Toppfarten anges till 160 km/h.

Batteriet är samma som i U5 vilket betyder 63 kWh, men enligt Aiways erbjuder plattformen MAS möjligheten att sätta in ett större batteripaket längre fram.

Räckvidden är 40 mil enligt WLTP och enligt Aiways är möjligt tack vare den förhållandevisa låga vikten på 1 790 kilo.

Men Aiways har även jobbat med karossen för att sänka luftmotståndet och dragkoefficienten anges till 0,248. Bland annat har fronten fått ett ”hajansikte” med öppningar för luftströmmar på sidorna som ska ge bättre aerodynamiska egenskaper. Förbrukningen anges till 1,59 kWh per mil. Värmepump är standard och kupén ska även använda sig av restvärme från elmotorn för att värma upp kupén.

När det är dags att ladda får du nöja dig med som mest 90 kW vid en snabbladdare. Då ska det ta 30 minuter att ladda från 30 till 80 procent. Ombordladdaren är på 11 kW.

Tekniskt bjuder Aiways U6 på bland annat adaptiv farthållare, autobroms, skylktavläsning och automatisk parkering som standard.

På insidan hittas en display bakom ratten på 8,2 tum och en liggande pekskärm på 14,6 tum på mitten av instrumentbrädan. Aiways U6 kan ta emot uppdateringar over the air (OTA) och kommer med både Apple Car Play och Android Auto.

Även bilens egna operativsystem är baserat på Android och kallas AI-Tech.

Pris och lanseringsdatum i Sverige har ännu inte meddelats.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: