AMG skruvar upp effekten på Mercedes EQE
Carl Undéhn
16 feb 2022
Att Mercedes EQS ska få ett mindre syskon med namnet EQE meddelade Mercedes redan under bilmässan IAA i september förra året. Med en längd på 4,95 meter är den nästan tre decimeter kortare än EQS och har yttermått som stämmer ganska exakt överens med dagens E-klass.
Den officiella premiären sker senare i vår. Men redan nu har Mercedes tuningpartner AMG tagit sig an modellen.
AMG:s bidrag av EQE kommer i två versioner som båda har 4Matic i namnet och alltså fyrhjulsdrift. Toppversionen blir AMG EQE 53 4Matic+ som kommer med 626 hästkrafter och ett vridmoment på upp till 1 000 Nm. Det är en rejäl höjning från den bakhjulsdrivna lanseringsversionen EQE 350 som bjuder på 288 hästkrafter. AMG:s tolkning av EQS, EQS 53 AMG 4MATIC+, levererar däremot ännu mer med upp till 761 hästkrafter.
Men utrustad med Dynamic Plus-paketet höjs effekten hos AMG EQE 53 4Matic+ ytterligare till 687 hästkrafter och då klarar bilen 0-100 på 3,3 sekunder. Men då måste det finnas minst 70 procent kapacitet kvar i batteriet.
Riktigt lika snabb blir inte AMG EQE 43 4Matic som har 476 hästkrafter och klarar 0-100 på 4,2 sekunder. Toppfarten anges till mellan 210 km/h för AMG EQE 43 4Matic och mellan 220 och 240 km/h för AMG EQE 53 4Matic+ beroende på vilket paket bilen utrustas med.
I båda fall kommer de med samma batteripaket på 90,6 kWh som sitter i de övriga versionerna av Mercedes EQE. Det har sagts att den större Mercedes EQS även ska lanseras med samma batteripaket, men än så länge går den endast att få med ett större batteri på 107,8 kWh.
Mercedes EQE 350 har en räckvidd på 66 mil, vilket är 11 mil kortare än vad EQS kan ta sig på en laddning enligt WLTP.
Hos AMG:s versioner av EQE sjunker räckvidden till 51,8 mil för EQE 53 4MATIC+ och 53,3 mil för EQE 43 4MATIC. Men det är nog siffror som förutsätter att du inte kör med allt för tung högerfot.
EQE får nöja sig med en något lägre laddeffekt på max 170 kW, jämfört med 200 kW hos EQS. Att ladda från 10 till 80 procent tar enligt Mercedes 32 minuter och på en kvart ska det gå att ladda 25 mils räckvidd.
Designen både på utsidan och insidan kännas igen från EQS. Den strömlinjeformade karossformen, strålkastarna, och även den enorma skärmen MBUX Hyperscreen är saker som även hittas hos den mindre EQE. Detsamma gäller möjligheten att öka styrningen på bakhjulen från 4,5 till 10 grader.
Priserna för de utannonserade versionerna av Mercedes EQE har ännu inte presenterats.