Andra chansen – elsuven e:Ny1 först ut i ny generation elbilar från Honda

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 maj 2023

Med lilla Honda e lanserades en charmig eldriven småbil. Men ett högt pris och förhållandevis kort räckvidd satte stopp för dess chanser att bli en storsäljare. Kanske kan det gå bättre för nästa elbil e:Ny1 från Honda som nu har presenterats. Exakt hur namnet uttalas är lite oklart, men det ska i alla fall stå för ”Exciting/Electric New Your Life”

Förra året fick vi se den som koncept och även om designen ser ut att ha blivit lite mjukare hos produktionsbilen känns det mesta igen. Med e:Ny1 lanserar Honda också ett nytt designspråk som ska gå igen hos alla kommande eldrivna modeller. Det innefattar bland annat ett tydligt vitt H i fronten och på fälgarna, samt ”Honda” utskrivet stort på bakluckan.

e:Ny1 visr på Hondas nya designspråk för elbilar.

Den 4,39 meter långa modellen byggs på Hondas nya plattform för elbilar e:N Architecture F, där F står för ”Front Wheel Drive”. Motorn på framaxeln har en effekt på 150 kW, eller 204 hästkrafter. Vridmomentet är på 310 Nm och enligt Honda är drivlinan upplagd för en ”mjuk och bekväm” acceleration. Sprinten 0-100 km/h går på 7,6 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h.

Honda e:Ny1 har också ett nytt chassi särskild framtaget för batteridrivna bilar som ska ge mer vridstyvhet tack vare delvis användningen av höghållfast stål.  

e:Ny1: The next all-electric vehicle from Honda combines comfort, performance and technology

Batteriet är på 68,8 kWh som ger elsuven en räckvidd på 41,2 mil, enligt WLTP. Vilken effekt det går att ladda med nämns inte. Enligt medieuppgifter går det att snabbladda med som mest 78 kW, vilket inte direkt gör Honda e:Ny1 marknadsledande. Enligt Honda tar det 45 minuter att ladda från 10 till 80 procent.

Honda lovar både gott om plats och komfort på insidan.

På insidan lovar Honda gott om plats och hög komfort tack vare ”smart placering” av drivlinan. Till skillnad från många andra tillverkare idag verkar Honda i mindre grad satsa på en avskalad inredning utan fysiska knappar. Under den stående pekskärmen på 15,1 tum hittas en nydesignad mittkonsol med en platta för trådlös laddning av mobilen samt fyra stora knappar som växelväljare.

Svensk pris och leveransdatum har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!