Elbilen logo Meny

Audi: Batteridrift är framtiden

Audi höll idag sin årliga presskonferens med genomgång av det förgångna året och frågor från journalister.

Trots coronapandemins påverkan på bilindustrin lyckades Audi leverera över 1,6 miljoner bilar till kunder globalt, en liten nedgång från föregående då antalet var nästan 1,9 miljoner.

Precis som andra tillverkare har Audi problem med den globala bristen på halvledare. Under pågående kvartal har det lett till 10 000 färre byggda bilar än planerat.

Audi bjöd inte på några oväntade avslöjanden, men chefen Markus Duesmann var tydlig med att batteridrivna bilar är framtiden för företaget.

– Vårt fokus är helt klart på batteridrivna bilar. 2021 satsar vi ännu mer och mer än hälften av årets nya modeller är helt elektriska, sa Markus Duesmann och lade till:

– E-tron GT står för vår elektriska framtid hos Audi. Den visar att elbilar verkligen kan vara roliga och förenar hållbarhet med gåshud, sa Markus Duesmann.

För att komma upp till ”över hälften” räknar Audi de olika versionerna e-tron GT och kommande Q4 e-tron som enskilda modeller.

Målet med att ha 20 helt elektriska modeller till 2025 ligger kvar. Markus Duesmann var tydlig med att Audi ser laddhybrider som en övergångsteknik, men att de tillsvidare ändå kommer fortsätta erbjuda det.

Något exakt datum för när Audi helt ska sluta med förbränningsmotorer är ännu inte satt. Tidigare har Markus Duesmann sagt att det kommer ske senast 2035 och under sommaren ska ett mer konkret beslut tas för utfasningen. Men det kommer säkert övervägas och beräknas noga då han har sagt att ”förbrännningsmotorerna finansierar omställningen”.

Audi ökar investeringarna för forskning och utveckling inom elbilar och kommande år får vi se flera modeller på den nya elbilsplattformen PPE som delas med Porsche. 2024 ska företaget börja tillverka bilar byggda på PPE i Kina, men omställning för produktion även i Audis europeiska fabriker i Tyskland och Ungern pågår.

Markus Duesmann menade att det krävs en snabb utbyggnad av laddinfrastrukturen som annars riskerar bli en flaskhals i omställningen till eldrift. Tidigare uppgifter om att Audi planerar bygga ett eget nätverk med snabbladdare kommenterades endast med att det i dagsläget inte finns några konkreta planer.

Om projektet Artemis, som ska utmynna i vad som beskrivs som en energieffektiv ny modell, fick vi inte heller veta mycket mer. Modellen ska bli den första som får det nya enhetsbatteri som Volkswagen annonserade tidigare i veckan och även den nya mjukvara som senare ska finnas i alla modeller från Volkswagenkoncernen.

I övrigt meddelades att konceptfasen är avslutad för Artemis och planen är fortfarande att modellen ska presenteras 2024.

På frågan om Audis inställning till bränsleceller sa Oliver Hoffmann, ledare för Audis tekniska utveckling, att de ”behärskar tekniken” men att bristen på grön vätgas gör att de fokuserar på batteridrivna bilar.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-03-18