Audi Charging Hub sprids utanför Europa – när kommer det hit?

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 apr 2024

Förutom att ingå i laddnätverket Ionity satsar Audi även på de egna laddstationerna Audi Charging Hub. Efter den första i tyska Nürnberg har de spridits till ytterligare tre tyska städer samt en i Österrike och en i Schweiz. Om och när vi får se den första Audi Charging Hub här i Sverige kan Audi inte svara på.

Men nu öppnas den första utanför i Europa och då i Japans huvudstad Tokyo. En plats där idén bakom Audi Charging Hub visar sig vara extra väl lämpad. För stationerna kommer med energilager bestående av uttjänta elbilsbatterier från Audis bilar. De laddas upp med låg effekt för att kunna erbjuda snabbladdning utan några extra grävarbeten eller anslutningar.

I Japan där elnätet har en spänning på endast 100 volt krävs högspänningsledningar och transformatorer för att bygga snabbladdare med hög effekt. Ett problem som Audi Charging Hub kringår med sitt batterilager som laddas upp långsamt under natten. Med det kan japanska elbilsägare nu ladda med 150 kW vid de fyra snabbladdarna hos Audi.

Det är betydligt lägre effekt än till exempel Audi Charging Hub i Nürnberg där det går att ladda med 350 kW. Som övriga Audi Charging Hub är också den i Japan öppen för alla märken. Den som kör en Audi eller Porsche kan däremot förboka en laddplats.

Även om vi ännu inte fått någon Audi Charging Hub här i Sverige har Audi använt eb liknande teknik ´ med tillfälliga laddare under sportlovet i Ljusdal. Så kallade ”Power Cubes” med uttjänta elbilsbatterier har då använts som energilager för att erbjuda laddning med en effekt på upp till 150 kW.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: