Audi har börjat tillverkning av Q8 e-tron

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 dec 2022

För en månad sedan presneterade Audi som väntat en uppdaterad version av elsuven e-tron som då fick namnet Q8 e-tron. Nu har också tillverkning kommit igång och precis som sin föregångare byggs också Q8 e-tron i Audis fabrik vid Bryssel.

Den ses som en förebild för Audis tillverkning av elbilar och har hittills byggt 160 000 exemplar av e-tron och e-tron Sportback samt bilarnas batteripaket. Erfarenheterna därifrån vill Audi använda för att få upp produktionen av nya eldrivna modeller vid andra fabriker.

Målet är att alla Audis fabriker ska ha koldioxidneutrala tillverkning år 2025, ett mål som fabriken i Bryssel uppfyller sedan 2018 tack vare bland annat el från en solcellsanläggning på 107 00 kvadratmeter.

Audi Q8 e-tron kommer både som suv och med sluttande taklinje i form av Q8 e-tron Sportback.

Bortsett från mindre ändringar i karossen för bättre aerodynamiska egenskaper än föregångaren hittas nyheterna hittas främst i form av förbättrad teknik. Räckvidden är nu upp till 60 mil och laddeffekten har höjts från tidigare 150 till 170 kW, men endast hos versionerna med det större batteripaketet. Att ladda från 10 till 80 procent ska ta 31 minuter.

Elmotorn bak genererar ett starkare magnetfält än tidigare som gör den mer effektiv samtidigt som den kan leverera ett högre vridmoment.

Instegsversionen heter Audi Q8 50 e-tron/Audi Q8 50 Sportback e-tron har ett batteri på 89 kWh som ger en räckvidd på 49,1 mil för suven och 50,5 mil för Sportback.

Elmotorerna ger tillsammans en toppeffekt på 340 hästkrafter (250 kW) i boostläge och ett drivmoment på 664 Nm.

Hos mellanversionen är Audi Q8 55 e-tron/Audi Q8 55 Sportback har effekten höjts till 408 hästkrafter (300 kW), men vridmomentet är samma på 664 Nm. Batteriet är här större på 106 kWh som ger en räckvidd på 58,2 mil för suven och 60 mil för Sportback-versionen.

Uppdaterade e-tron kommer också som toppversionen Audi SQ8 e-tron med tre elmotorer. De dubbla motorerna på bakaxeln driver varsitt hjul. Precis som hos Polestar 3 hittas här också torque vectoring för att kunna fördela kraften på de yttre hjulen och hjälpa till att svänga bilen.

Bilens tre motorer ger tillsammans en effekt på 503 hästkrafter (370 kW) och vridmometet har här skruvats upp till 973 Nm. Även toppfarten är högre med 210 km/h som max, jämfört med 200 km/h för övriga versioner.

Audi SQ8 e-tron får det större batteripaketet på 106 kWh och räckvidden anges till 49,4 mil för suven och 51,3 mil för Sportback.

Det större batteriet klarar också att ladda med högre effekt på upp till 170 kW, jämfört med 150 kW som mest hos Audi Q8 50 e-tron. Ombordladdaren är på 11 kW, men 22 kW går att få som tillval.

Priserna är ännu inte fastlagda utan endast preliminära. Enligt dem kostar Audi Q8 50 e-tron från 799 900 kronor, mellanversionen Audi Q8 55 e-tron från 894 400 kronor och toppversionen Audi SQ8 e-tron från 1 013 300 kronor.

För Sportback läggs det på 26 500 kronor på alla versioner och leveranserna väntas komma igång under våren 2023.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!