Audi satsar på en eldriven bil. Beskedet kommer bara dagar efter att företaget visade upp bränslecellsbilen A 7 h-tron (bilden) på bilmässan i Los Angeles, men designchefen Marc Lichte säger till Top Gear på nätet att det är laddbilar som gör honom uppspelt.
– Jag ska berätta en hemlighet. Jag är riktigt upphetsad över elbilen med batterier. Den kommer att vara något helt annorlunda. Jag gillar inte ordet ”radikal”, men den kommer att bli… annorlunda, säger Lichte till det brittiska motorprogrammet och lägger till att Tesla har inneburit mycket för elbilsutvecklingen och att Model S är vacker.
– Men den ser även konventionell ut och teknikens natur innebär att vi kan göra något som ser mycket annorlunda ut.
Den vätgasdrivna A 7 h-tron som tidigare i veckan visades upp i Los Angeles uppges ha en räckvidd på över 500 kilometer. Ett kilo vätgas räcker 100 kilometer, men när gasen är slut finns även ett backupbatteri på 8,8 kWh som räcker till ytterligare 50 kilometers körning.