Audis chef ser vätgas i personbilar som “absurt” och dömer ut laddhybrider
Carl Undéhn
20 okt 2021
Det blir allt tydligare att Volkswagenkoncernen lämnat spåret med vätgas bakom sig. Koncenchefen Herbert Diess har flera gånger dömt ut tekniken som han menar endast lämpar sig inom industrin. Och hos lastbilstillverkaren Scania, som ingår i Volkswagenkoncernen genom ägaren Traton, satsar man helt på batteridrift.
Nu följer även Audis chef Markus Duesmann på i kritiken mot vätgas för transporter. I en intervju med tyska Auto Zeitung upprepar han Herbert Diess åsikter om att vätgas behövs bättre inom industrin.
– Det finns inte tillräckligt med grön vätgas i världen och om det fanns skulle jag sätta in det i stålproduktion istället, säger han till tidningen och lägger till att tekniken är enda sättet att minska utsläppen inom energikrävande industrier.
För personbilar däremot beskriver han vätgas som något “absurt” och begrundar det med sin blick på saken som ingenjör.
– Det behövs massor av grön el som omvandlas till vätgas för att sedan återigen omvandlas till grön el i en bil och sen bli till rörelseenergi, säger Markus Duesmann till Auto Zeitung och passar även på att döma ut laddhybrider som ett tillfälligt steg på vägen mot eldrivna bilar.
– Laddhybrider använder förbränningsmotorer och är därmed inga elbilar, konstaterar han.
Audichefen efterfrågar tydliga riktilinjer från politiken vilken väg bilindustrin ska gå. Med det syftar han på utbyggnaden av laddinfrastruktur, där vätgas har en fördel mot batteridrivna bilar som tar betydligt längre tid att ladda än vad det tar att tanka vätgas.
– Vi som samhälle måste bestämma oss. Vill vi ha infrastruktur för vätgas eller vill vi ha en infrastrukur för elbilar? Det senare är enklare att genomföra eftersom det är något som finns i varje hem. Antalet offentliga laddstolpar kunde vara fler och de är något vi engagerar oss för, säger Markus Duesmann.
Helt verkar Audi ändå inte ha stängt dörren till vätgas och chefen medger att det fortfarande bedrivs viss forskning kring tekniken inom företaget.
Som koncernkollegan Porsche tror Markus Duesmann däremot mer på syntetiska bränslen, så kallade e-fuels. Men endast som en övergångslösning för befintliga bilar med förbränningsmotorer. Audi har tidigare i år gjort det tydligt att de ser eldrift som framtiden. För att visa att de menar allvar har Audi sagt att de från 2026 endast kommer utveckla elbilar.
– Tro mig, jag är utvecklare av förbränningsmotorer och jag älskar den tekniken. Men även jag måste inse att också den har ett slut, säger han till tidningen.