De blir först med CATL:s snabbladdande LFP-batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 okt 2023

De kinesiska tillverkarna spelade huvudrollen under bilmässan IAA i München tidigare i höstas. En av alla tillverkare från öst på plats var AVATR, en nu spelare som vill ge sig in i lyxsegmentet.

På mässan fanns också världens största batteritillverkare CATL. Med sig hade de sitt nya LFP-batteri Shenxing som kan ladda 40 mils räckvidd på endast tio minuter.

Nu korsas deras vägar igen då vi får veta att AVATR och den kinesiska tillverkaren Neta blir först ut att lansera modeller med Shenxingbatteriet. Vilka modeller det handlar om nämns däremot inte. I båda fall är det också märken som inte finns på den svenska marknaden.

AVATR 12 uppges vara på väg till Sverige, men det är oklart när.

Det nya batteriet ska lämpa sig för alla typer av elbilar och göra det möjligt att erbjuda räckvidder på upp till 70 mil. Storskalig tillverkning av Shenxingbatteriet drar i gång i höst och väntas börja levereras nästa år.

Att just AVATR får tillgång till det banbrytande LFP-batteriet kommer inte som en överraskning. CATL är delägare i det nya märket AVATR. En annan som var med att starta AVATR var NIO, vilket har lämnat vissa spår i designen hos modellen AVATR 12.

Den firade världspremiär på mässan IAA där vi kollade in den fem meter långa och lyxiga sedanen. Då tog vi också ett snack med märkets designchef som menade att deras lösning på en kaross utan bakruta är mer lyckad än hos Polestar 4.

Enligt represantenter från AVATR är Sverige en prioriterad marknad, men det finns idag inga uppgifter om och när märket lanseras här.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!