Avslöjat – så lång räckvidd får Volvos nya elsuv EX30

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 maj 2023

Inför premiären av Volvos nya elsuv EX30 den 7:e juni har Volvo idag meddelat att modellen ska bli en ny milstolpe för att minska utsläppet av koldioxid under hela sin livsstid.

Under ett pressevent kring det nämndes även den kommande bilens batteristorlek och räckvidd.

– Vid lanseringen kommer vi att erbjuda den med två batteripaket. En mindre variant, 51 kWh, som är ett LFP-batteri och sedan har vi NMC- eller NCM-varianten, som är ett 69 kWh-batteri, citeras Anders Nyth, chef för Volvo Cars hållbarhetscenter, av brittiska Autocar.

Han säger också att EX30 kommer erbjudas med bak- och fyrhjulsdrift. Uppgiften om batterierna innebär att EX30 blir den första elbilen från Volvo att utrustas med ett LFP-batteri, eller litium-järnfosfat. Volvo är inte ensamma om att intressera sig för LFP-batterier, som tack vare frånvaron av både nickel och kobolt är billigare att tillverka.

Från att tidigare främst ha använts till elbilar på den kinesiska marknaden vill nu allt fler biltillverkare i både Europa och USA använda LFP-batterier för att sänka priset på elbilar.

Tidningen påstår även att Volvo lovar en räckvidd på upp till 48 mil, vilket vi får utgå ifrån är med det större NMC-bateriet på 69 kWh. Det kan jämföras med Smart #1, som precis som Volvo EX30 använder sig av Geelykoncernens elbilsplattform SEA. Med ett något mindre batteri på 66 kWh tar Smart #1 sig 44 mil på en laddning.

Om uppgifterna stämmer helt eller delvis får vi veta om två veckor när Volvo visar EX30. Samma dag ska det gå att beställa bilen, vilket borde betyda att vi då även får veta vad priset blir.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!