Bättre körkänsla lovas när Audi e-tron GT uppdateras

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 apr 2024

Porsche har redan uppdaterad sin Taycan och inför det kunde vi som enda svenska media åka ned till Tyskland för en närmre titt på bilen. Att även Audi e-tron GT får sig en facelift är då inte särskilt oväntat. De båda modellerna delar teknik med varandra och byggs med den av Porsche utvecklade plattformen J1.

I sommar ska det vara dags att visa uppdaterade Audi e-tron GT och nu får vi veta lite mer vad vi då kan vänta oss för förbättringar. Bland annat lovas bättre väghållning genom ett omarbetat chassi med hydrauliska dämpare vid varje hjul som hela tiden håller karossen upprätt även vid hård inbromsning, skarpa kurvor och dåligt vägunderlag. De används också för att höja den låga bilen med fem centimeter vi in- och urstigning. Audi ska också ha justerat styrning för att vara mer exakt med 15 procent mer styrutveckling.

Uppgifter kring batterier, räckvidd och prestanda har ännu inte avslöjats. Men en kvalificerad gissning är att samma batteri på 105 kWh som hos nya Porsche Taycan även letar sig in i uppdaterade Audi e-tron GT. Då med samma laddeffekt på upp till 320 kW. Även effekten borde höjas från dagens 440 kW (598 hästkrafter) hos toppversionen Audi RS e-tron GT. Nya Porsche Taycan kommer med hela 952 hästkrafter hos versionen Turbo S. Ännu mer effekt har Porsche lyckats klämma fram i versionen Taycan Turbo GT som med boostläget Launch Control under en kort tid har en effekt på 815 kW – eller 1.018 hästkrafter.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!