Bilbranschen laddar upp inför CES i Las Vegas
Carl Undéhn
3 jan 2023
Elektronikmässan CES var tidigare främst årets höjdpunkt för just elektronik. Nya TV-spel, mobiltelefoner, TV-apparater och andra prylar visades där upp för journalister och besökare.
Sedan tio år tillbaka är det också en mässa där biltillverkare passar på att vara på plats. Så också under årets upplaga som öppnar på torsdag, 5:e januari, i Las Vegas. Och fokus för bilindustrins närvaro är eldrift och digital teknik.
Peugeot har redan lovat att de kommer premiärvisa sitt nya koncept Inception. Bilen ska bjuda på en inblick i både hur Peugeots kommande elbilar ska vara utformade på insidan och nya teknikska funktioner. Inception uppges också vara byggd som en elbil från grunden och då förmodligen använda sig av STLA-plattformen från Stellantiskoncernen, där Peugeot ingår.
Det gör också amerikanska RAM som ska vara på plats med den eldrivna pickupen RAM EV som väntas lanseras nästa år.
BMW kommer visa mer av tekniken för de kommande elbilarna på den nya plattformen som går under samlingsnamnet Neue Klasse. Ett koncept kallat ”Vision Vehicle” ska finnas på mässan som BMW-chefen Oliver Zipse ska berätta mer om.
– Nästa höjdpunkt på vår väg mot Neue Klasse kommer i januari 2023. På CES i Las Vegas kommer vi att presentera Vision Vehicle som kommer att understryka vår digitala expertis. BMW Groups framtid är elektrisk, cirkulär och digital, sa ekonomichefen Nicolas Peter i november förra året.
Exakt vad Vision Vehicle handlar om och om det är något som också kommer sättas i produktion är ännu oklart.
Konkurrenten Mercedes har varit något mer tydlig med vad vi kan vänta oss. Den svenske chefen för utveckling av mjukvara, Magnus Östberg, ska vara där och berätta om både självkörande funktioner och underhållning i bilens infotainmentsystem.
Även Volkswagen ryktas visa den kommande eldrivna sedanen ID. Aero i vad som uppges vara nära färdig version. Redan förra året visade Volkswagen upp ett koncept av ID. Aero som i år ska lanseras på den kinesiska marknaden. Då sades också att en europeisk, och förmodligen nordamerikansk, version av modellen skulle visas upp under 2023.
Men det är inte bara de stora tillverkarna som passar på att stå i rampljuset under CES. Nederländska Lightyear har lovat att visa sin nästa modell Lightyear 2. Den ska använda sig av samma effektiva teknik med solceller integrerade i karossen som hittas hos det unga företagets första modell Lightyear 0.
En stor skillnad är däremot att priset för Lightyear 2 planeras att bli omkring 300 000 kronor – jämfört med de 2,5 miljoner kronor som Lightyear 0 går loss på.
Utöver det finns en rad underleverantör och nya företag på plats som visar tekniska lösningar för bilindustrin inom både uppkoppling och självkörande funktioner.