BMW börjar med tester av vätgasdrivna iX5 Hydrogen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 feb 2023

Förutom Toyota och Hyundai är det för tillfället ingen annan biltillverkare som satsar på vätgasdrivna personbilar. BMW tar nu ett första steg mot att ge sig in i branschen. En testflotta med vätgasdrivna iX5 Hydrogen ska nu ge sig ut på vägarna.

Som det både hörs och syns baseras testbilarna på suven X5. Totalt knappt 100 exemplar av vätgasdrivna X5 ska nu turnera runt hos olika aktörer för tester. Med det vill BMW visa att vätgas bör ingå som en del av framtidens elektrifierade transporter, inklusive personbilar.

– Vätgas är den saknade pusselbiten för utsläppsfri mobilitet, eftersom en enda teknik inte kommer att räcka för att möjliggöra klimatneutral mobilitet över hela världen, säger BMW-chefen Oliver Zipse.

BMW:s försäljningschef Peter Nota har tidigare sagt att tillverkaren planerar storskalig tillverkning av modeller med bränsleceller från 2025.

Bränslecellerna till iX5 Hydrogen får BMW från Toyota, som med sin Mirai har en av få personbilar med bränsleceller på marknaden.

De byggs sedan in i systemet för bilen som har utvecklats internt hos BMW. Två vätgastankar med ett tryck på 700 bar rymmer tillsammans sex kilo vätgas. Räckvidden enligt WLTP anges till 50,4 mil.

Själva drivlinan hämtas från BMW:s elbilar och är den femte generationen av tillverkarens eDrive. Bilen är bakhjulsdriven och bjuder på 401 hästkrafter.

En uppenbar fördel mot till exempel elsuven BMW iX är tiden det tar att tanka. Enligt BMW ska en full tank vätgas ta mellan tre och fyra minuter.

Förutsatt att du hittar en station med vätgas. Idag finns det fem vätgasstationer i Sverige. Med stöd från bland annat Energimyndigheten är ytterligare 13 stationer planerade att byggas runt om i landet.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!