/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FBMW-Vision-Experience01.jpg)
BMW pressar tekniken hos Neue Klasse med nytt koncept
Carl Undéhn
17 feb 2025
Efter många års snack om BMW:s nya generation elbilar Neue Klasse börjar det till slut nu blir dags för lansering. Vi har kollat in koncept på både en sedan och en suv, där den senare blir först ut att lanseras. Även det nya infotainmentsystemet med en head up-display som sträcker sig över hela nedre delen av vindrutan har vi fått smakprov på.

Nu presenterar BMW också fler detaljer kring den elektroniska arkitekturen för Neue Klasse som använder fyra styrenheter varav den ena är en centraldator döpt till ”Heart of Joy”. Då genom att visa prototypen BMW Vision Driving Experience som använder tekniken som uppges vara 10 gånger snabbare än de system som används idag. Latensen befinner sig inom intervallet på millisekunder och centraldatorn styr allt från acceleration och inbromsning, fordonsstabilisering, dynamiska styrfunktioner och laddning.
– Heart of Joy gör det möjligt för oss att ta körglädjen inte bara till nästa nivå, utan ytterligare ett steg bortom det. Dessutom ökar vi effektiviteten ytterligare och därmed räckvidden, eftersom föraren i framtiden nästan uteslutande kommer att bromsa med hjälp av energiåtervinning, säger Frank Weber, utvecklingschef hos BMW.

Som exempel nämns att 98 procent av inbromsningarna väntas ske genom energiåtervinning. De konventionella bromsarna kommer endast till användning vid kraftig inbromsning och resultatet är att drivlinans effektivitet ökar med 25 procent, enligt BMW. Ytterligare en effekt är att det inte uppstår några partiklar från bromsarna. Utsläpp från både däck och bromsar innefattas av de kommande utsläppsreglerna Euro7 – som då alltså är något som kommer påverkar även elbilar.
Konceptet BMW Vision Driving Experience är inte tänkt att sättas i produktion. BMW vill ändå visa vad Neue Klasse är kapabelt till och konceptet har ett enormt vridmomentet på hela 18.000 Nm. Vilken effekt bilen har och hur få sekunder det krävs för att ta sig från 0-100 km/h meddelas inte. Men konceptet garanterar att den nya centraldatorn med råge klarar av att hantera och styra mer än tillräckligt med kraft för en sportig körupplevelse.
Senare i år ska den första modellen från Neue Klasse presenteras som blir en ersättare till dagens iX3.