BMW sluter avtal om fossilfritt stål från svenska H2 Green Steel
Carl Undéhn
20 okt 2021
Svenska satsningar på att börja tillverka fossilfritt stål väcker intresse hos världens biltillverkare. BMW meddelar nu att de slutit avtal med H2 Green Steel i Boden som ska leverera stål där vätgas istället för kol används som energikälla vid framställningen.
Från 2025 ska H2 Green Steel börja leverera sitt stål som uppges orsaka upp till 95 procent minde koldioxidutsläpp vid framställningen än konventionellt producerat stål. Hur mycket stål det handlar om framgår däremot inte.
– Vår målsättning är att minska koldioxidutsläppen från den stål vi använder med omkring två miljoner ton till 2030. Att köpa stål som tillverkats med vätgas och grön el blir en central beståndsdel för att uppnå detta, säger Andreas Wendt som är ansvarig för inköp hos BMW.
För att ytterligare minska utsläpp och avfall vid tillverkningen av bilar har BMW och H2 Green Steel även slutit ett avtal att bygga upp ett system för att kunna använda rester av stål som blir över när karosser pressas. Spilldelar skickas till H2 Green Steel som bearbetar dem till nya så kallade stålspolar. Genom det minskas utsläppen med mellan 50 och 80 procent jämfört med att använda nytt stål, enligt BMW.
Samarbetet med H2 Green Steel beskrivs som en del i BMW:s satsning på ställa om sin tillverkning mot en mer cirkulär materialcykel. Det innebär också att andelen svensktillverkade delar i BMW:s bilar fortsätter att öka. Sedan tidigare har den tyska tillverkaren avtal med svenska batteritillverkaren Northvolt som ska börja leverera battericeller till BMW:s elbilar 2024.
Även Daimler har investerat i H2 Green Steel samt slutit avtal med Hybrit, ett samarbete mellan LKAB, Vattenfall och SSAB kring att etablera industriell framställning av fossilfritt stål i Luleå.
Också Volvo ska köpa fossilfritt stål från Hybrit och produktionen beräknas vara igång 2026. Till en början handlar det om produktion i mindre skala och både Daimler och Volvo säger att det fossilfria stålet först ska användas till prototyper. På sikt vill de använda fossilfritt stål i serietillverkningen och genom det kraftigt sänka klimatavtrycket för varje tillverkad bil.