Bolt blir långdistansare

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

13 sep 2016

Chevrolet Bolt får 238 miles räckvidd, meddelar den amerikanska biltillverkaren bara månader innan de första exemplaren rullar ut från bilhandlarna. Omräknat till  kilometer talar vi om över 380 sådana och det enligt den amerikanska mätmetoden EPA. Enligt europeiska NEDC skulle man få ut ännu mer ur batteripaketet på 60 kWh. De flesta bedömare trodde att räckvidden skulle bli tiotals kilometer kortare.

Den europeiska varianten kommer att heta Opel Ampera-e och gör premiär på bilsalongen i Paris i slutet av månaden – enligt den svenska pressreleasen är räckvidden över 400 kilometer.

Vi talar alltså om den första generationen av Bolt/Ampera-e…  en ”folkelbil”. Precis som Tesla Model 3 ska den i USA kosta 30 000 dollar efter miljöbilsrabatt. Men den har längre räckvidd är Teslan, som om inget nytt händer ”bara” kommer att ha en räckvidd på 215 miles – nästan 40 kilometer mindre än Chevan. Båda tillverkarna lär lägga åtskilliga kilometer till räckvidden när tekniken utvecklas. Det känns som att elbilen plötsligt kommer att bli mycket mer efterfrågad.

Det där med räckviddssiffror och marknadsföring är en historia för sig. Notera att General Motors använder sig av ”238 miles” i pressreleasen och ”383 kilometres” i bilden. Och de har valt den brittiska stavningen av kilometer i stället för den amerikanska. Detta för en bil som är avsedd för den amerikanska marknaden.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: