/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FBYDTangEV600.jpg)
BYD kommer till Sverige i oktober
Carl Undéhn
1 aug 2022
Efter Aiways, Xpeng och snart Nio kan det nu läggas ett fjärde märke på listan över kinesiska tillverkare som i år lanseras i Sverige.
Hedin Bil meddelar att de blir återförsäljare för BYD i både Sverige och Tyskland från oktober i år. Leveranserna till kund väntas komma i gång under fjärde kvartalet i år och försäljningen sker genom Hedin Bil.
– Vi är stolta över att inleda detta partnerskap med BYD och över möjligheten att representera ett så banbrytande varumärke, säger Anders Hedin som är vd för Hedin Mobility Group.
I oktober öppnar också en första ”BYD Pioneering Store” i Stockholm och efter det ska fler ”utvalda storstäder” följa.
Där ska det gå att kolla in olika modeller, men vilka det handlar om framgår inte.
I Norge säljs sedan förra året den fyrhjulsdrivna elsuven BYD Tang. Den är utrustad med ett egenutvecklat LFP-batteri på 86,4 kWh kallat ”Blade” som ger en räckvidd på 40 mil.
Genom effektiv packning av cellerna har Blade-batteriet lägre vikt och högre energidensitet än andra LFP-batterier.
Hemma i Kina säljs också sedanmodellen BYD Han EV som blivit en storsäljare där.
Efter Aiways, Xpeng och snart Nio kan det nu läggas ett fjärde märke på listan över kinesiska tillverkare som i år lanseras i Sverige.
Hedin Bil meddelar att de blir återförsäljare för BYD i både Sverige och Tyskland från oktober i år. Leveranserna till kund väntas komma i gång under fjärde kvartalet i år och försäljningen sker genom Hedin Bil.
– Vi är stolta över att inleda detta partnerskap med BYD och över möjligheten att representera ett så banbrytande varumärke, säger Anders Hedin som är vd för Hedin Mobility Group.
I oktober öppnar också en första ”BYD Pioneering Store” i Stockholm och efter det ska fler ”utvalda storstäder” följa.
Där ska det gå att kolla in olika modeller, men vilka det handlar om framgår inte.
I Norge säljs sedan förra året den fyrhjulsdrivna elsuven BYD Tang. Den är utrustad med ett egenutvecklat LFP-batteri på 86,4 kWh kallat ”Blade” som ger en räckvidd på 40 mil.
Genom effektiv packning av cellerna har Blade-batteriet lägre vikt och högre energidensitet än andra LFP-batterier.
Hemma i Kina säljs också sedanmodellen BYD Han EV som blivit en storsäljare där.