BYD presenterar svenska priser för Atto 3, Tang och Han
Carl Undéhn
28 sep 2022
Med kort varsel kommer en av världens största – men på våra breddgrader något okänd – biltillverkare till Sverige. I augusti meddelade Hedin Bil att de blir återförsäljare för kinesiska BYD, eller ”Build Your Dreams”. Och starten sker redan nästa månad i oktober med den mindre elsuven Atto 3, den större sjusitsiga elsuven Tang och fyrhjulsdrivna sedanen Han.
Inför lanseringen kommer Hedin Bil öppna två showrooms, så kallade ”BYD Pioneering Store”, i Akalla och Mölndal. Efter det ska gå att köpa BYD hos Hedin Bil vid ytterligare 13 orter runt om i Sverige.
Och nu får vi veta vad priserna på de tre modellerna blir inför lanseringen.
Den minsta av de tre är Atto 3 som är framhjulsdriven med en elmotor som ger 204 hästkrafter. Toppfarten är 160 km/h och tiden för 0-100 km/h anges till 7,3 sekunder.
Atto 3 kommer i tre utföranden med ett startpris från 484 900 kronor som alla har ett batteripaket på 60,5 kWh och 42 mils räckvidd. Men den billigaste versionen med det priset kommer inte vara tillgänglig från början.
Det är i stället toppversionen Design som kostar från 534 900 kronor. Atto 3 går även att privatleasa från 2 995 kronor i månaden för ett år inklusive 1 000 mil, eller 3 995 kronor för tre år och 3 000 mil.
I versionen Design ingår bland annat panoramatak, 18 tumsfälgar och veganskt läder. Även tekniska funktioner som 360-graderskamera, Apple Carplay eller Android Auto, adaptiv farthållare, filhållningsassistent och dödavinkel-varnare ingår men det är oklart om det finns med från start eller kommer först senare.
Enligt Hedin Bil kommer vissa funktioner samt ”nya tillkommande funktioner” komma med uppdateringar over the air (OTA).
Atto 3 kan som mest ladda med 88 kW och med det ska det enligt Hedin Bil ta 29 minuter att ladda från 30 till 80 procent.
För den som vill ha en elsuv med mer plats kommer också BYD Tang, som redan finns i Norge. Till skillnad från den mindre Atto 3 erbjuds den i endast ett utförande och börjar på 806 900 kronor. Leasingpriserna kommer meddelas senare.
För det får du en sjusitsig elsuv med ett batteripaket på 86,4 kWh som ger en räckvidd på 40 mil. BYD Tang är fyrhjulsdriven med en effekt på 517 hästkrafter och klarar 0-100 km/h på 4,6 sekunder.
Dessutom ingår panoramatak, 360-graderskamera, läderklädsel och adaptiv farthållare.
Hedin Bik nämner inte med vilken effekt det går att snabbladda. Men enligt uppgifter från Norge där modellen redan säljs klarar den upp till 110 kW och ska då kunna ladda från 30 till 80 procent på 30 minuter.
BYD erbjuder även ett alternativ för de som föredrar att sitta lågt med sedanen Han. Också den kommer med fyrhjulsdrift och 517 hästkrafter. Med bättre aerodynamik klarar den 0-100 km/h på 3,9 sekunder och har även en högre topphastighet på 180 km/h. Bilen ska vara utrustad med ”intelligent fjädring” som anpassar sig till vägen och bland annat filbyten för bättre komfort.
Batteriet är här på 85,4 kWh som ska ge en räckvidd på 52,1 mil. Priset är samma som för elsuven Tang, alltså 806 900 kronor och även här ingår panoramatak, läderklädsel, AppleCarplay eller Android Auto och 360-graderskamera men även head up-display.
Kostnaden för privatleasing meddelas även för BYD Han vid ett senare tillfälle.