Elbilen logo Meny

BYD uppges vilja köpa fabrik från Ford i Tyskland

Kinesiska BYD lanserades förra året på den svenska och flera andra europeiska marknader. Att tillverkaren menar allvar med etableringen här är tydligt. Redan från start lanserades inte en utan tre eldrivna modeller: sjusitsiga elsuven Tang, den mindre elsuven Atto3 och sedanen Han.

BYD har tidigare även talat om tillverkning på plats i Europa med en eller kanske två egna fabriker varav en kan hamna i Tyskland. Enligt flera nyhetsbyråer samt Wall Street Journal uppges BYD ha intresse för Fords fabrik i staden Saarlouis.

Fabriken, som idag bygger Ford Focus, ska avvecklas till 2025 som en del av Fords satsning på att enbart bygga och sälja elbilar i Europa till 2030. Till följd av det har Ford nyligen meddelat att tusentals arbetsplatser vid sina europeiska fabriker försvinner.

Byd Tang, BYD Han och BYD Atto3

Om det blir BYD som istället kommer bygga elbilar i Fords fabrik är ännu inte säkert. Den kinesiska tillverkaren är en av flera som intresserar sig för fabriken och BYD själva har inte bekräftat planerna. Till exempel ska även kontraktstillverkaren Magna, som just nu bygger bland annat Fisker Ocean, finnas bland intressenterna.

Att de letar efter platser för tillverkning i Europa har chefen Stella Li däremot bekräftat i en intervju med Bloomberg i slutet av förra året. Hon sa då också att BYD köper egna fraktfartyg för att kunna säkra leveranserna från sina fabriker i Kina till andra marknader.

– Med tanke på BYD:s storlek kan rederiernas service inte riktigt tillfredsställa oss till 100 procent, sa Stella Li då.

BYD Seal väntas lanseras här senare i år.

Efter de tre lanseringsmodellerna i Sverige är fler på gång i år. Den mindre sedanen Seal väntas komma hit under 2023 och blir då en direkt utmanare till Teslas storsäljare Model 3. Även den mindre modellen Dolphin ryktas vara på väg hit som då kommer konkurrera med Volkswagen ID.3 och MG4 om kunderna.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2023-01-25