/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FChangan-Europa-Launch01.jpg)
Changan, Deepal, Avatr – tre nya kinesiska elbilsmärken på ingång
Carl Undéhn
25 mar 2025
Namnet Changan känner nog inte så många till här. Men då är det ändå den fjärde största tillverkaren av elbilar i Kina. Och kanske är den statliga tillverkarens undermärken Deepal och Avatr mer bekanta. Från det senare kollade vi hösten 2023 in modellen Avatr 12 som finns med bakhjulsdrift och 313 hästkrafter eller som fyrhjulsdriven med 578 hästkrafter och en räckvidd på 70 mil enligt den kinesiska körcykeln.

Den europeiska PR-chefen Bruno Ciccarini sade då att Sverge var en prioriterad marknad för Avatr och nu har märket tagit ett kliv närmre lansering här. För under ett event har Changan nu meddelat att Avatr, Deepal samt bilar från märket Changan ska lanseras på tio europeiska marknader från och med i år. Först ut blir lansering av elsuven Changan S07 i Danmark, Nederländerna, Norge, Storbritannien och Tyskland. Valet av marknader är ingen slump. Norge är som bekant sedan länge en stark marknad för elbilar och i övriga länder på listan har elbilar tagit allt mer marknadsandelar den senaste tiden, även i Tyskland där försäljningen rasade under förra året.
När Sverige blir aktuellt har ännu inte meddelats. Förmodligen kommer vi få se bilar från någon eller alla tre märken här först i nästa fas av etableringen i Europa. Senast 2028 vill Changan, Deepal och Avatr finnas på vad som beskrivs som alla viktiga europeiska marknader. Två år senare, 2030, räknar Changan med att sälja tre miljoner elbilar om året globalt. Vid den tiden vill Changan även ha lokal tillverkning i Europa. Verksamheten här ska styras från ett huvudkontor i München och redan nu uppger Changan att de har 500 anställda här.
Deep S07 mäter 4,75 meter på längden och är därmed jämförbar med Tesla Model Y. Den har en elmotor med en effekt på 160 kW och ett batteri med NMC-kemi på 80 kWh som ger elsuven en räckvidd på 47,5 mil. Snabbladning uppges vara möjligt med som mest 93 kW, och att fylla batteriet från 30 till 80 procent tar då 35 minuter. Changan anges ingen tid för det annars vanligare spannet från 10 till 80 procent.