ChatGPT och trygghet ska få fler att välja Peugeots elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 jan 2024

Peugeot vill bli det ledande ”elektriska bilmärket” i Europa, och det redan nästa år. För att lyckas med det menar den franska tillverkaren inom Stellantiskoncernen att de har en bra startposition. Nämligen ett brett utbud i form av eldrivna versioner av sina nuvarande personbilar och transportbilar – även om alla inte har börjat levereras ännu.

Under eventet E-Lion Day 2024 fick vi veta att ännu fler är på väg när de eldrivna versionerna E-408 och E-5008 bekräftades. Båda modeller som ska visas senare i år. Totalt kommer Peugeot då erbjuda 12 helt eldrivna modeller, varav 9 är personbilar och de övriga tre transportbilar.

Peugeot E-3008 är Peugeots senaste elbil med en räckvidd på upp till 70 mils räckvidd.

Under eventet framhävdes också effektiviteten hos Peugeots eldrivna modeller, vilka beskrevs som ”best in class”. Som en del av Stellantis använder Peugeot samma komponenter som andra märken inom koncernen, som Opel och Citroën.

För att få fler att välja en elbil och då helst en från Peugeot lanseras nu ”Peugeot Allure Care”, en garanti på 8 år eller 16.000 mil för bilens mekaniska och elektriska komponenter, utöver den redan gällande batterigarantin. Något som både ska göra det enklare för kunder att välja en elbil och vara ett bevis för att Peugeot litar på sin teknik.

Först ut med garantin blir den senaste elbilen E-3008 och då på ”större europeiska marknader” dit Sverige i alla fall för tillfället inte verkar räknas. Det samma gäller lanseringen av den andra nyheten, nämligen att Peugeot precis som Volkswagen bygger in chatbotten ChatGPT i sitt infotainmentsystem I-Cockpit.

ChatGPT kommer till Peugeot I-Cockpit.

Användning av AI ska göra bilens röststyrning bättre och mer intuitiv än idag. Enigt Peugeot ska systemet både kunna svara på ”alla frågor inom alla ämnen”, men också göra det enklare att styra bilens funktioner eller ange navigering med röstkommando utan att behöva släppa ratten.

ChatGPT kommer till I-Cockpit hos alla Peugeots nuvarande modeller, men först inom ett pilotprojekt under andra halvan av i år i Frankrike, Storbritannien, Tysland, Italien och Spanien. När det blir aktuellt för den svenska marknaden har ännu inte meddelats.

Utöver det meddelade Peugeot fortsatta satsningar på hållbarhet i form av nya samarbeten med företagen Galloo och Orano kring återvinning av bilar och batterier.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: