Chrysler visar koncept med litiumsvavelbatterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 feb 2024

Enligt den ambitiösa strategin ”Dare Forward” vill Stellantiskoncernen 2030 sälja fem miljoner elbilar om året. Basen för det är den nya elbilsplattformen STLA. Den kommer i fyra olika storlekar för att täcka upp allt från små stadsbilar till stora pickuper och transportbilar. Något som kan behövas, för inom Stellantis ingår 14 olika märken som Citroën, Fiat och Opel i Europa samt Jeep, Dodge och Chrysler i USA.

Det sistnämnda märket visar nu ett koncept på en elbil som använder versionen STLA Large, som vi nyligen fick veta mer detaljer kring. Chrysler kallar bilen för Halcyon Concept och förutom den futuristiska designen med en kupé innesluten av en glaskupol är det batterierna som väcker uppmärksamhet.

Halcyon Concept använder nämligen litiumsvavelbatterier som ett mer hållbart alternativ till dagens vanliga litiumjonbatterier. Tekniken är inte ny och förutom lägre miljöpåverkan har litiumsvavelbatterier andra fördelar som hög energidensitet. En nackdel som det söks lösningar på är dess förhållandevis korta livslängd.

Litiumsvavelbatterierna för Chryslers koncept har utvecklats av företaget Lyton och kan tillverkas utan vare sig nickel, mangan eller kobolt. Enligt Chrysler och Lyton har konceptets litiumsvavelbatterier 60 procent lägre klimatavtryck jämfört med de mest miljövänligt framställda batterier som finns på marknaden idag. Hur Lytons batterier står sig mot konkurrensen vad gäller räckvidd och laddkapacitet får vi inte veta. Men det ska vara möjligt att ladda batteriet trådlöst under färd.

Chrysler avslöjar inte heller något kring effekten eller om konceptet kommer med en eller dubbla elmotorer. Däremot att Halcyon Concept kommer med tekniken STLA AutoDrive som ska göra självkörning möjligt i nivå 4, alltså det näst högsta steget på skalan för självkörande bilar. Även STLA Brain finns hos bilen för att kunna ta emot uppdateringar over the air, OTA.

Med designen på konceptet har Chrysler jobbat mycket med att optimera luftströmmarna, både för längre räckvidd och bättre körprestanda. I fronten finns flera luftintag och under huven är det tomt, men inte för en frunk utan för att styra luftströmmarna.

Att Halcyon Concept blir verklighet i sin nuvarande form och vilka möjligheter det faktiskt finns med Lytons litiumsvavelbatterier för användning i elbilar är oklart. Chrysler meddelar i alla fall att märkets första elbil kommer att lanseras nästa år. Tre år senare, 2028, ska Chrysler endast lansera nya eldrivna modeller.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!