Annons:

Citroën SM hyllas med läckert och (kanske) eldrivet koncept

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 sep 2024

Med det fristående DS Automobiles har Citroën knoppat av ett lyxigare märke av sig själv. Men att grunden är Citroën visas nu tydligt när DS Automobiles presenterar en konceptbil som hyllar det franska märkets historia.

Namnet är SM Tribute och det råder inga tvivel om att inspirationen kommer från klassiska Citroën SM som såg dagens ljus på bilsalongen i Geneve 1970. Bilen, som blev till genom ett samarbete med Maserati, var fullspäckad med teknik och är en av Citroëns främsta stilikoner.

– Vi blev inspirerades av flera SM-modeller, inklusive prototyper och de två presidenternas SM. De hade ett slående drag, som en signatur. De gav intryck av att flyga på vägen, säger Frédéric Soubirou som är chef för exteriördesign hos DS Automobiles.

Tanken är att konceptet ska visa hur Citroën SM skulle sett ut idag om det inte lagts ned efter bara fem år 1975, utan ha fått fortsätta att utvecklas. Redan originalets ovanliga karosslinjer (den hade ett cW-värde på låga 0,26) har här fått mer futuristiska och sportiga inslag. I fronten hittas en 3D-display med ljussignatur och naturligtvis är bakhjulen delvis täckta med avtagbara kåpor.

Ännu mer futuristisk är insidan, där förarinformationen projiceras mot instrumentbrädan bakom den annorlunda ratten. Steer by wire-teknik ska också göra den 4,94 meter långa bilen smidig att ratta runt även i en storstad som Paris. Sätena har samma räfflade stoppning som originalet och insidan är klädd med läder och alcantara.

Vad det döljer sig för drivlina under den imponerande karossen avslöjas inte. Några avgasrör syns inte till baktill, vilket öppnar för tolkningen att det handlar om en eldriven bil. Serietillverkningen är däremot inte att räkna med och SM Tribute har tillverkats i endast ett exemplar som nu ska ställas ut vid slottet Chantilly norr om Paris.

Men en del av de läckra inslagen hos SM Tribute kan kanske leta sig in i framtida modeller från DS Automobiles.
– Vi arbetar med generna från våra ikoniska modeller för att ge bränsle åt vår forskning om formen på framtida modeller som kommer att dyka upp i slutet av decenniet, säger Thierry Metroz som är märkets designchef.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: