Då börjar Stellantis testa solid state-batterier på vägarna

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 okt 2024

Stellantiskoncernen med sina nu 15 märken (kinesiska Leapmotor säljs av Stellantis utanför Kina) har en ambitiös plan att sälja fem miljoner elbilar om året 2030. Som en del av det satsas det inte helt oväntat stort på batterier, och då på flera olika sätt. I ena änden av skalan handlar det om billigare LFP-batterier i ett samarbete med kinesiska CATL för prispressade modeller. För batterier till bilar med lång räckvidd och snabb laddning i ändra änden av skalan har Stellantis investerat omkring 800 miljoner kronor i den amerikanska batteriutvecklaren Factorial som arbetar på solid state-batterier med fast i stället för flytande elektrolyt.

Något som flera tillverkare satsar på, men ännu inte har lyckats göra lönsamt att tillverka i stor skala. 2028 lovar Toyota och Nissan att visa sina första modeller med solid state-batterier. Stellantis och Factorial ser nu ut att hinna före.

Dodge Charger Daytona får äran att agera testbil för solid state-batterier för Stellantis.

För redan 2026 vill de få ut en liten upplaga av Dodge Charger Daytona med solid state-batteri på vägarna. Om bilarna också kommer säljas till kunder är oklart. I första hand ser det ut att handla om tester för att utvärdera batterierna i verkliga situationer. Cellerna det handlar om är Factorials egenutvecklade batteriplattform Factorial Electrolyte System Technology (FEST) och uppges ha en hög energidensitet på 390 Wh/kg.

Även Mercedes har investerat i Factorial och nyligen presenterades det gemensamt utvecklade solid state-batteriet Solstice. I samband med det talades det om en ännu högre energidensitet på 450 Wh/kg. Mercedes har också sagt att de vill börja testa bilar med solid state-batterier på vägar redan i år. Det är då oklart om det handar om celler från Factorial eller taiwanesiska Prologium, som Mercedes också samarbetar med.

Stellantis val av Dodge Charger Daytona som testfordon beror på att bilen använder versionen Large av Stellantis elbilsplattform STLA, som finns i fyra olika storlekar. Som namnet antyder har STLA Large har tagits för större modeller med mer prestanda.

– Den här demonstrationsflottan är en viktig milstolpe i vårt partnerskap med Factorial. Genom att integrera Factorials innovativa batterilösning i STLA Large-plattformen validerar vi dess potential att öka räckvidden för våra elfordon. Detta kommer att säkerställa att kunderna kan dra nytta av förbättrad prestanda, längre räckvidd och snabbare laddningstider under de kommande åren, säger Ned Curic som är teknisk chef hos Stellantis.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: