Då kan du åka eldriven londonbuss från Volvo

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 jul 2024

Med plattformen BZL som bas kan Volvo Buses konstruera eldrivna bussar i en rad olika former. Inklusive de klassiska röda dubbeldäckarna som rullar på Londons gator. Operatören Arriva har nu lagt en beställning på 51 exemplar av eldrivna dubbeldäckare från Volvo som ska börja levereras från nästa år.

Precis som med bussarna på den i år visade plattformen BZR samarbetar Volvo med det brittisk-egyptiska företaget MCV, som står för karossen till bussarna som får en längd på 10,9 meter. Hur många passangerar som får plats i bussarna nämns inte.

Volvo levererar alltså grundtekniken, vilket här innebär en drivning från en elmotor med en maxeffekt på 200 kW och batteripaket med en kapacitet på upp till 470 kWh. Hos bussar utan en andra våning är det med BZL-plattformen även möjligt att bygga bussar med dubbla elmotorer, som då ger en gemensam effekt på upp till 400 kW.

Med kabel kan bussarna snabbladdas med upp till 150 kW. Men Volvo erbjuder även tekniken OppCharge, en standard för att ladda bussarna genom en ställning med en nedsänkbar pantografarm och strömöverföringsskenor på taket. Med det ska bussarna kunna ladda med en högre effekt på upp till 300 kW.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: