BMW och Toyota ska utveckla ny generation bränsleceller

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 sep 2024

En mindre flotta med BMW iX5 utrustade med bränslecell och vätgastank rullar redan för tester. Då med teknik från Toyota. Och de måste ha visat på goda resultat, för nu bekräftar BMW och Toyota förra veckans rykte om fördjupat samarbete kring personbilar med bränsleceller.

De båda tillverkarna ska gemensamt utveckla en tredje generationens system med bränsleceller. Genom det ska utvecklingskostnaderna sänkas och genom att skala upp produktion även kunna pressa priset på slutprodukterna.

BMW:s iX5 Hydrogen har testats i bland annat norra Sverige.

Från 2028 ska den nya generationen användas av vätgasdrivna modeller från både Toyota och BMW. Med det bekräftar BMW också att de kommer att lansera serietillverkade vätgasdrivna modeller. Vilka bilar det handlar om och detaljer kring vad den tredje generationens bränsleceller innebär framgår inte. Toyota har däremot sagt att deras arbete med vidareutveckling av bränslecellen som idag sitter i deras modell Mirai bland annat handlar om att göra den mindre och samtidigt mer energieffektiv.

Toyotas vätgasbil Mirai är inne på sin andra generation.

Säkert är i alla fall att samarbetet mellan BMW och Toyota endast handlar om det grundläggande tekniken. Det blir alltså inte en gemensam bil från de båda tillverkarna. “De enskilda bränslecellsmodellerna från BMW och Toyota kommer att behålla sina respektive varumärkesidentiteter och egenskaper, vilket gör att kunderna kan välja mellan olika, tillverkarspecifika alternativ”, skriver BMW.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!