Dags för nästa generation från Audi – här är Q6 e-tron

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 mar 2024

En prototyp av bilen provkörde vi redan förra året. Under bilmässan IAA i höstas visade Audi interiören som visade sig bjuda på en hel del användning av både skärmar och ljus. Och nu är det till slut dags för officiell premiär av hela bilen när Audi drar av skynket och visar sin senaste elbil Q6 e-tron.

Fram kliver en 4,8 lång, 1,94 meter bred och 1,65 meter hög elsuv som enligt Audi placerar sig i segmentet ”premium mellanklass”. Q6 e-tron är både den första elbilen som byggs i Audis hemstad Ingolstadt och första modellen att använda den med Porsche gemensamt utvecklade elbilsplattformen PPE. Något som Audi beskriver som ett stort steg framåt vad gäller tekniken och ett nytt kapitel i deras satsning på elbilar.

Rent konkret betyder det också att Q6 e-tron delar teknik med nyligen visade Porsche Macan. De tekniska specifikationerna känns också delvis igen, men Audi har valt att hålla tillbaka lite när det kommer till att ta ut effekt ur motorerna.

En bakhjulsdriven instegsversion uppges vara på gång för vissa marknader. Men först är det endast drivning på båda axlar med dubbla elmotorer som gäller. Audi Q6 e-tron quattro kommer med en gemensam effekt på 285 kW (388 hästkrafter), vilket är något lägre än hos Porsche Macan 4 med sin effekt på 300 kW. 0–100 k/h går på 5,9 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h.

Toppversionen är SQ6 e-tron med 517 hästkrafter.

Om det inte räcker erbjuds SQ6 e-tron där de dubbla elmotorerna släpper lös en effekt på 380 kW (517 hästkrafter) – också det en lägre effekt än de 470 kW hos Porsche Macan Turbo. Hos Audi SQ6 e-tron har toppfarten ökats till 230 km/h och 0–100 km/h görs på 4,3 sekunder. Den ökade prestandan hos Sq6 e-tron återspeglas också i designen med röda bromsok och inslag av röda sömmar på insidan.

Över 60 mils räckvidd med nytt batteripaket

Båda versioner har samma batteripaket på 100 kWh som ska ge en räckvidd på upp till 62,5 mil. Det handlar om ett nyutvecklat paket med 12 moduler som var och en innehåller 180 celler. Den nya designen sänker vikten på batteripaketet, gör det enklare och snabbare att tillverka samtidigt som mängden kobolt och nickel har minskats.

PPE-plattformen kommer med 800-voltsteknik för snabb laddning på upp till 270 kW. Med det ska ett laddstopp för att fylla batteriet från 10 till 80 procent vara avklarat på 21 minuter. Det ska också räcka med 10 minuter för att klämma in 25,5 mils räckvidd. Som hos Macan kan batteriet också här delas upp i två ”banker” som laddas var för sig när du kopplar in bilen vid en stolpe med lägre effekt. De två halvorna kan då laddas med upp till 135 kW var.

Ombordladdaren är på 11 kW, men senare ska det även erbjudas 22 kW som tillval. Även ett mindre batteri på 83 kWh ska erbjudas längre fram. Plug and Charge är standard, för tillfället endast hos laddare från Ionity men fler ska tillkomma.

Framtidssäkrad datorkraft för mer digital upplevelse

Orsaken till att både Macan och Q6 e-tron försenades uppgavs vara strul med mjukvaran. Förseningar är aldrig kul, men med tanke på hur våra tester av bilar ofta visar på halvfärdig mjukvara ska det kanske snarast ges beröm till att Audi valde att vänta med lanseringen. Om de nu har fått det att fungera, vill säga.

Q6 e-tron kommer med Volkswagenkoncernens nya arkitektur för mjukvara kallad E3 1.2, eller ”End-to-end Electronic Architecture”. Grunden utgörs av fem sammankopplade datorer vilka Audi beskriver som ”high performance computers”. De styr alla bilens funktioner där varje dator hanterar olika uppgifter, som kördynamik, infotainmentsysten eller assistanssystem. Systemet ska vara förberedda för att klara framtida behov som ökade självkörande funktioner i framtiden och kan uppdatereas over the air, OTA. Det är också utvecklat för att kunna användas hos andra märken inom Volkswagenkoncernen.

Så länge det fungerar och jobbar i bakgrunden är själva arkitekturen inget du som förare märker av. Däremot den nya inredningen med fler skärmar och en mer digital upplevelse än tidigare hos Audi. Bakom ratten hittas en skärm på 11,9 tum med förarinformation som övergår i en integrerad pekskärm på 14,5 tum för infotainmentsystemet. Ytterligare en skärm på 10,9 tum hittas framför passageraren fram som inte ska kunna ses av och störa föraren.

Infotainmentsystemet är nu baserat på Android Automotiove OS med en butik för appar som lovas bli fler med tiden. Som tillval finns en ny och förbättrad head up-display. Vad den visar följer ögonens rörelser och med augmented reality visar den information som upplevs som att de ”flyter” över verkligheten 200 meter bort. Där och på pekskärmen visas en avatar som används av den förbättrade röststyrningen, som ska jobba med AI-teknik och beskrivs som ”självlärande”. Om det som hos Volkswagen här även innebär integration av ChatGPT nämns inte, inte heller om den förstår svenska från start.

I baksätet lovas det gott om benutrymme och plats för tre tack vare platt golv och en hjulbas på 2,9 meter. Bagaget rymmer 526 liter, eller upp till 1.529 liter med fällda säten. Utöver det hittas en frunk på 64 liter under huven. Och den som vill hänga på ett släp kan göra det på upp till 2,4 ton. Det är 400 kilo mer än hos syskonet Porsche Macan.

”Audi-DNA” trots tekniskt samarbete

Trots de tekniska banden till Porsche genom plattformen PPE lovas det ett ”typiskt Audi-DNA” och en egen karaktär hos Q6 e-tron. Bland annat genom en delvis omarbetad framaxel som bidrar till bättre styrning. Tillsammans med de båda elmotorernas kraftfördelning mellan bak- och framaxeln ska Q6 e-tron upplevas som en smidig elsuv på vägen. Ett nytt assistanssystem med adaptiva funktioner arbetar med både bilens kameror och radarsensorer samt högupplösta kartor för att anpassa hastighet och hålla bilen i filen.

Det digitala går också igen på utsidan där Audi nu går ett steg längre med att använda bilens strålkastare för att kommunicera med omgivande bilar. De digitala OLED-strålkastarna bak består av sex paneler med totalt 360 element. De kan till exempel skapa varningstrianglar för att visa bakomliggande bilar att det skett en olycka längre fram på vägen. Informationen för det kommer från kommunikation med andra bilar genom ”Car to X”.

Audi börjar ta emot beställningar av sin senaste elbil nästa vecka med leveransstart planerad till sommaren. Priset för Q6 e-tron quattro börjar på 885.000 kronor och på den svenska marknaden erbjuds även versionen Proline från 889.000 kronor. Då ingår bland annat elinställbara sportsäten, Matrix LED-strålkastare,, den tredje displayen framför passageraren i framsätet och fälgar på 19 tum. För SQ6 e-tron börjar prislappen på 1.123.400 kronor och även den väntas börja levereras till sommaren.

Det gör att Audis versioner av sin första elsuv på PPE-plattformen är mellan 95.000 och 186.600 kronor billigare än de båda versionerna av Porsche Macan.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: