Daimler satsar på fossilfritt svenskt stål

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 sep 2021

Industriprojektet Hybrit innefattar SSAB, Vattenfall och LKAB som driver en pilotanläggning i Luleå för att tillverka fossilfritt stål. Det görs möjligt genom att använda grön el från vattenkraft och vätgas istället för kol och är ett av Sveriges största industriprojekt just nu. Tekniken som ska användas där beräknas kunna bidra till att minska Sveriges koldioxidutsläpp med upp till tio procent.

Volvo har sagt att de vill använda sig av det fossilfria stålet i tillverkningen av sina bilar och nu hakar Daimler på.

Den tyska affärstidningen Handelsblatt rapporterar att Daimler ingått ett samarbete för att använda det som tidningen kallar det ”gröna stålet” från och med 2026.

– Vi vill minska koldioxidutsläppen från hela vår leveranskedja senast 2039. Därför är det viktigt att vi har ett nära samarbete med våra leverantörer och att vi deltar i gemensam utveckling på ett tidigt stadium, säger Markus Schäfer som är ansvarig för inköp hos Daimler till tidningen.

Precis som Volvo vill även Daimler i ett första steg använda fossilfritt stål för att bygga en konceptbil i väntan på att fullskalig produktion kommer igång om fem år.

Daimler är även inblandade i ytterligare ett svenskt stålprojekt, nämligen H2 Green Steel som även de vill producera fossilfritt stål med vätgas vid en anläggning i Boden. Produktionen där är tänkt att komma igång 2024.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: