Daimlers affärsplan var nog inte så Smart
Patrick Ekstrand
16 aug 2017
Beslutet att bara sälja Smart-modeller med elektrisk drivlina på USA-marknaden förefaller ha varit överilat. Bilen är nu minst i USA i dubbel bemärkelse. Bara 27 av de 85 handlare som tidigare har sålt bensindrivna Smart-bilar är villiga att ha elbilarna i sitt sortiment.
Detta innebär att det är lättare att hitta bilhandlare som säljer både Lamborghini och Rolls Royce, rapporterar Automotive News. Deras bilar säljs hos 31 respektive 35 handlare. Ferrari säljs hos 37 handlare och Lotus hos 41, skriver tidningen.
Det svala intresset bland bilhandlarna skulle kunna tolkas som ett dåligt tecken för Mercedes, som har utlovat flera rena elbilar de kommande åren. Till och med ordföranden för Mercedes-handlarna i USA har beslutat att inte sälja den lilla elbilen i sina två butiker i Texas.
Men Ken Schnitzer är trots allt ändå positiv till Mercedes elbilsplaner.
”Jag tror att de produkterna kommer att göra bättre ifrån sig i Dallas än mikrobilen”, skriver han i ett email.
Alla Smart-modeller får elmotor
Cabben kostar 238 000 i Tyskland
Överproduktion av Chevrolet Bolt