/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FSeat-Mii-Electric-2025-01.jpg)
Därför får vi ingen eldriven Seat innan 2030
Carl Undéhn
21 mar 2025
Sedan Cupra knoppades av till att bli ett eget märke har ägaren Seat hamnat allt mer i skuggan. Det gäller framförallt när det kommer till elbilar, där Cupra har lanserat både Born och Tavascan och även är på gång med den mindre Raval. Hos Seat har de eldrivna modeller lyst med sin frånvaro – och så kommer det att förbli fram tills tidigast 2030. Det bekräftar Seat/Cupra-chefen Wayne Griffiths till brittiska Autocar och säger att beslut om en eldriven Seat tas mot ”slutet av decenniet”.
Orsaken är att det i dagsläget är svårt att tjäna tillräckligt med pengar på en elbil som skulle passa för Seat, som riktar in sig på det mer prisvärda segmentet. Utöver det går Seat bra som det är nu och ökade förra året sin försäljning med 7,5 procent jämfört med året innan och sålde totalt 310.000 bilar.
Att även Seat har en elektrisk framtid råder det däremot ingen tvekan om. Som en del av Volkswagenkoncernen är det mest troligt är att den första elbilen från Seat blir en mindre och billigare modell, eventuellt en egen tolkning av nyligen visade Volkswagen ID.1. Tidigare fanns Seat Mii Electric (bilden ovan), som delade teknik med nu nedlagda Volkswagen e-Up.
– För att Seat ska ha en säker framtid måste vi ha en elektrisk framtid, säger Wayne Griffiths.