Digitala tjänster ska täcka batterikostnader hos Mercedes

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 feb 2024

För Mercedes är ”effektivitet den nya valutan” och med konceptet EQXX har de visat att de kan bygga en extremt effektiv elbil. Med det vill den tyska tillverkaren övertyga kräsna kunder om att det går att köra långt även med en eldriven modell från Mercedes. Ett stort batteri är ändå fortfarande nödvändigt och det drar upp priset på Mercedes modeller.

– Det är därför vi måste minska råvarupriserna och produktionskostnaderna för exempelvis batterier, vilket är en utmaning, säger den svenske chefen för Mercedes Ola Källenius i en intervju.

För att täcka upp den stora kostnaden för bilens batteri tänker sig Mercedes en utökning av sin digitala affärsmodell. Något som skulle kunna sänka inköpspriset för kunden på själva bilen.

– Vi kan erbjuda förarna over-the-air-abonnemang med nya tjänster – till exempel automatiserad körning och underhållningspaket som tillgodoser personliga preferenser. Detta möjliggör en grundläggande expansion av affärsmodellen, säger han men lägger till att det viktigaste är att minska ”fasta kostnader inom företaget”.

På den digitala sidan ökar däremot investeringarna och samarbetena. Mercedes satsar stort på självkörande tjänster och Ola Källenius säger bland annat att de vill utveckla en ny generation kartor med Google.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!