Efter ”hyper-SUV” – Lotus visar eldriven ”hyper-GT”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 sep 2023

Lotus Eletre är en på många sätt imponerande elbil. Men även om Lotus själva kallar den för en ”hyper-suv” känns just en suv kanske inte helt rätt för märket. Med den nu visade elbilen Emeya går Lotus i alla fall delvis tillbaka mot sina rötter.

Den här gången kallar de modellen för en ”eldriven hyper-GT”, vilket betyder en fyradörrars sedankaross med en hel del fokus på dess aerodynamik. Bland annat med åtta luftintag som både ska styra luftströmmar och kyla bromsar, motorer och batteri. I fronten hittas en aktiv grill som också den ska bidra till att bättre styra luftströmmarna, samt naturligtvis spoiler och diffusor baktill.

Som hos alla elbilar har Emeya en låg viktpunkt med batteriet i botten. Lotus väljer att kalla det för ”hyperstance” och tillsammans med fokus på styrning av luftströmmar ska det sätta en ny standard för upplevelsen av en GT-vagn. Bekväm borde den också vara, bilens elektroniskt styrda luftfjädring är kopplat till ett system ställer in det genom att läsa av vägbanan 1.000 gånger i sekunden.

Till körupplevelsen bidrar också bilens prestanda. Dubbla elmotorer ger fyrhjulsdrift och 905 hästkrafter. Sprinten från 0-100 km/h går på 2,8 sekunder och toppfarten anges till 256 km/h. Emeyea har fått ett stort batteri med en kapacitet på 102 kWh som ska ge bilen en räckvidd som hos hyper-suven Eletre – alltså omkring 60 mil.

Mer detaljerat är uppgifterna kring laddningen. Emeya har ett 800-voltssystem med ”Advanced Lotus Hyper Charging” som gör att bilen kan ladda med en effekt på 350 kW. Med det fyller du på 15 mils räckvidd på fem minuter och att ladda batteriet till 80 procent ska ta 18 minuter.

Insidan beskrivs som lyxig och ska delvis utgöras av återvunna material, bland annat tyg som framställts av rester från modeindustrin. Framför föraren finns en head up-display med augmented reality som förstärker verkligheten, men i övrigt är det ont om detaljer kring inredningen.

Tyst ska det vara på insidan i alla fall genom avancerad bullerdämpning. Blir det för tyst går det att fylla med musik från ett ljudsystem utvecklat i samarbete med KEF och Dolby Atmos 3D-ljud.  

Tillverkningen av Lotys Emeya är planerad att dra i gång nästa år. Leveransstart och pris har ännu inte meddelats.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: