Efter strafftullar – Smart överväger tillverkning i Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 jul 2024

Volvo uppges skynda på planerna med produktion av EX30 i Belgien, som kan ske tidigare än nästa år som det först var sagt. Orsaken är de strafftullar på elbilar tillverkade i Kina som EU har infört preliminärt sedan förra veckan. Och Volvo är inte de enda som går i tankarna på att flytta tillverkning från Kina till Europa.

Även Smart, vars modeller delar teknik med just EX30 och ägs av Volvos ägare Geely tillsammans med Mercedes, kan tänka sig det. Det säger Dirk Adelmann, chef för Smart Europa, till brittiska Autocar. Även om just strafftullarna inte nämns som direkt orsak borde det spela in i det eventuella beslutet att bygga Smart utanför Kina, där tillverkningen sker idag.

Smart-chefen trycker i stället på kostnadsfördelarna med att tillverka bilarna lokalt där de säljs. Märket vill växa globalt och då kan det behövas en bredare produktion, menar han.

– Vi har ett moderbolag baserat i Tyskland med produktion i princip över hela världen, men även Geely med andra dotterföretag har produktion i Europa och på andra platser i världen, säger Dirk Adelmann utan att gå in på var tillverkningen skulle kunna ske.

Innan nylanseringen av märket Smart va det helt ägt av Mercedes. Tillverkningen skedde då i Hambach i Frankrike. Att dra igång tillverkningen där igen är inte troligt. Fabriken såldes 2022 till nykomlingen Ineos, som nu bygger sin Land Rover-inspirerade Grenadier där.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!