Elbilarna är hoppet när BMW:s försäljning rasar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 okt 2024

När BMW i dag presenterar sin försäljningen under årets tredje kvartal pekar det mesta nedåt. Totalt 540.882 bilar lyckades BMW Group, där även märkena Mini och Rolls Royce ingår, sälja mellan juli och september. Det är en minskning med 13 procent jämfört med samma tidsperiod förra året. För Mini var minskningen med 21 procent ännu större, märket BMW gick något mindre dåligt och har tappat 4,5 procent.

Minskningen har skett på alla marknader där BMW är aktiv. På den viktiga marknaden Kina rasade försäljningen med hela 30 procent jämfört med tredje kvartalet förra året. Den lägsta försäljninngsminskningen skedde i Europa, som backade med 1 procent. Sett till helåret från januari till sista september har BMW också ökat försäljningen något i Europa med 1,4 procent jämfört med 2023.

Bland alla nedåtgående kurvor finns det ändå en som pekar uppåt: försäljningen av elbilar. Under det tredje kvartalet sålde BMW Group 103.440 elbilar, en ökning på 10 procent. Sett till hela året hittills har försäljningen av elbilar ökat med 19 procent.

– Våra helt eldrivna fordon vinner kunder över hela världen – vilket framgår av den betydande tvåsiffriga tillväxten i vår BEV-försäljning under årets första nio månader, säger Jochen Goller som är marknadschef hos BMW.

Någon exakt fördelningen av försäljnigen av de olika modellerna har inte presenterats. Här i Sverige har nybilsregistreringen av BMW och Mini gått ned med 25 procent hittills i år jämfört med året innan, enligt siffror från Mobility Sweden.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: