Fortum: Laddstationer ska inte vara p-platser
Patrick Ekstrand
20 feb 2015
Reaktionerna lät inte vänta på sig när Vattenfall och Fortum började ta betalt vid snabbladdningsstationerna. Över en natt blev kilometerpriset högre än för bilar som körs på fossila bränslen, enligt vissa uträkningar.
Eljättarnas besked om att de börjar ta betalt möttes av stark kritik, bland annat från miljöminister Åsa Romson (MP) som anser att tajmingen är dålig eftersom den kan hota omställnningen till mer miljövänlig vägtrafik.
Nu har elbolagen gått ut med klargöranden: De vill inte sätta käppar i hjulet för utvecklingen mot fler elbilar. Betalladdning fungerar i andra länder och ses dessutom bara som en nödlösning när någon snabbt behöver extra kilometer.
Markus Hökfelt, ansvarig för Fortum Charge & Drive i Norden, säger att elbilar normalt laddas medan de står parkerade utanför hemmet eller arbetsplatsen.
Det faktum att man betalar ett minutpris i stället för den faktiska elförbrukningen förklarar han med att man inte vill att snabbladdningsstationer som är dyra att bygga används som parkeringsplatser för laddhybridbilar. Detta då ett kilowattimmepris skulle kunna utnyttjas av bilägare.
Elbilar är fortfarande billiga i drift om de används på rätt sätt, skriver han i ett pressmeddelande.
”2 kr/mil blir kostnaden när man använder den typ av laddning som är mest resurseffektiv för både plånbok och ur systemperspektiv: Detta sker där elbilen normalt står parkerad, dvs hemma, arbetsplatsen, kundmötet, köpcentret, tågstationen, flygplatsen, idrottsplatsen, hotellet etc, alltså det som kallas destinationsladdning,”
Hökfelt får visst medhåll från miljöministern, som dock fortfarande anser att införandet av betalladdning kan göra potentiella elbilsköpare osäkra.
– Ett starkt argument för att köpa elbil är att de är relativt billiga i drift. Nu kommer de flesta laddningar troligen ändå att ske på natten hemma men signalvärdet i att göra en sådan här prishöjning just nu är inte optimal, säger Åsa Romson till SVT.