”Game changer” – EX60 ska driva Volvos elektrifierade tillväxt

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 nov 2025

Volvo Cars håller idag ett event i Stockholm för investerare där tillverkaren planerar sin långsiktiga strategi. Uttalade mål är att vinstmarginalen ska öka från dagens omkring 5 till 8 procent och tillväxt, där elektrifierade modeller ska spela en viktig roll. – Elektrifiering är en möjlighet för oss och den viktigaste drivkraften för tillväxt, säger Volvo Cars […]

Volvo Cars håller idag ett event i Stockholm för investerare där tillverkaren planerar sin långsiktiga strategi. Uttalade mål är att vinstmarginalen ska öka från dagens omkring 5 till 8 procent och tillväxt, där elektrifierade modeller ska spela en viktig roll.

– Elektrifiering är en möjlighet för oss och den viktigaste drivkraften för tillväxt, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Värt att komma ihåg är att ”elektrifiering” innefattar bilar med någon form av eldrift, och alltså inte enbart helt eldrivna modeller. Förra året slopade Volvo Cars sitt mål om att endast sälja helt eldrivna modeller från 2030. Nyligen meddelade Håkan Samuelsson också att tillverkaren kommer satsa på laddhybrider fram till slutet av 2030-talet.

Håkan Samuelsson hade lämnat posten som vd för Volvo Cars, men kom tillbaka i april i år.

Volvo Cars trycker på en ökad regionalisering av marknaden där erbjudandet ska anpassas efter olika delar av världen. Till exempel står helt eldrivna modeller för över 20 procent av Volvo Cars försäljning, men majoriteten av dem säljs i Europa.

Att också de helt eldrivna modellerna är viktiga för ökad tillväxt är också tydligt. Enligt Volvo Cars är den kommande elsuven EX60 en ”central faktor för elektrifierad tillväxt”. Då som en eldriven version av märkets storsäljare XC60 och nya EX60 kommer premiärvisas 21 januari nästa år. Modellen använder plattformen SPA3, som är en vidareutveckling av tekniken som används för den större elsuven EX90. I övrigt är det ännu ont om tekniska detaljer kring EX60, men Volvo Cars beskriver bilen som en ”game changer” när det kommer till pris, prestanda och kostnad.

EX60 blir den första helt eldrivna modell som Volvo Cars bygger i Sverige. Nyligen byggdes det första exemplaret i fabriken vid Torslanda.

För att också kunna tjäna pengar på EX60 och andra eldrivna modeller och uppnå vinstmarginalen på 8 procent vill Volvo Cars satsa på mer samarbete med sin kinesiske ägare Geely.
– De viktigaste byggstenarna för lönsam elektrifierad tillväxt är minskade rörliga kostnader med stöd av synergier för hårdvara med Geely, ytterligare reducerade indirekta kostnader och strukturellt lägre investeringar”, säger Fredrik Hansson som är finanschef hos Volvo Cars.

Rent konkret nämns bland annat avvändande av gemensam teknik för mjukvara i modeller från Volvo Cars och flera av Geelys många märken.

– I en hyperkonkurrensutsatt bransch är vårt unika samarbete med Geely också en stark tillgång för att skapa en bättre kostnadsstruktur och utveckla attraktiva bilar för respektive region, säger vd Håkan Samuelsson.

I våras meddelade han också att Volvo Cars ska spara 18 miljarder kronor. Det ska bidra till att öka lönsamheten hos tillverkaren och stora investeringar inom teknik och infrastruktur börjar nu bli klara, vilket kommer leda till minskade utgifter i framtiden.