En rymlig överraskning – här är Hyundai Inster

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 jun 2024

Häromveckan smygvisade Hyundai sin kommande mindre elbil. Då fick vi veta att namnet blir Inster och att den baseras på fossilbilen Casper som säljs i Sydkorea. Nu presenteras bilen i sin helhet och fram träder en 3,83 meter och 1,61 meter bred modell som ska charma kunder inte minst här i Europa.

Karossen har fått en del designinslag från de större Iioniq-modellerna. Tydligast är det i den pixlade designen hos varselljusen fram och på strålkastarna bak. Hyundai Inster erbjuds i två versioner där Standard range kommer med 97 hästkrafter och ett batteri på 42 kWh för omkring 30 mils räckvidd. Long range-versioned har ett större batteri på 49 kWh för 35 mils räckvidd och en något starkare motor med 115 hästkrafter.

Ombordladdaren är på 11 kW och båda batterier kan snabbladdas med upp till 120 kW. Att fylla batteriet från 10 till 80 procent ska då vara klart på en halvtimme. Utvöver det kommer Inster med Vehicle to Load (V2L) för att kunna koppla in och ladda prylar genom ett eluttag i framsätet. I framsätet hittas två skärmar på 10,25 tum och uppkoppling av mobilen med Apple Car Play eller Android Auto, då med kabel.

Vi har redan kollat in Hyundai Inster och ett längre reportage med våra intryck kan ni läsa i nummer 6 av Elbilen. Det som imponerade mest var hur Hyundai trots bilens små proportioner har lyckats skapat en riktigt rymlig insida. Som standard rymmer bagaget 280 liter, men baksätet går att få med möjlighet att både luta ryggstödet och att skjuta sätena på längden. Med det kan bagaget växa till att rymma upp till 351 liter.

Försäljningsstarten sker i Sydkorea redan nu i sommar, för att sedan komma hit till Europa. Priset har ännu inte avslöjats.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!