Fiat vill bli ledande på eldrivna småbilar
Carl Undéhn
28 nov 2022
Mercedes ska satsa på lyx vid övergången till eldrift. Förra veckan bekräftade Audis chef Markus Duesmann att de mindre modellerna A1 och A2 inte har någon framtid i en eldriven framtid. Fokus ligger i stället på större modeller.
Orsaken är de större vinstmarginalerna hos större modeller. Att få ekvationen att gå ihop med en mindre elbil är något som flera tillverkare kämpar med.
Utbudet av mindre – och billigare – elbilar kommer därför vara skralt ett tag till. Men 2025 vill Volkswagenkoncernen lansera mindre modeller i storleken av dagens VW Polo från Cupra, Volkswagen och Skoda med ett pris från omkring 250 000 kronor.
Samma år ryktas även Kia/Hyundai lansera mindre elbilar för den europeiska marknaden.
Men redan innan det vill Fiat ta ledningen inom segmentet små elbilar. Fiat, som endast vill sälja elbilar i Europa från 2027, lovar att de även i fortsättningen ska bygga mindre modeller.
Inklusive klassikern Fiat Panda.
– Vi fokuserar på bilar i A-, B- och C-segmentet, men med rätt motor, kaross och teknik. Alltså vad kunder verkligen vill ha just nu. Så små bilar, men med i ett smart paket, säger Fiats chef Olivier Francois till brittiska Autocar.
Det smala utbudet av mindre elbilar idag ser han därför som en fördel för Fiat och en lucka som den italienska tillverkaren kan fylla.
– Det faktum att det inte finns någon Fiesta eller Polo i vår väg är helt fantastiskt, för det är här vi verkligen hör hemma. Folk förväntar sig att vi ska vara där, säger Olovier Francois med hänvisning till att Ford meddelat att tillverkningen av småbilen Fiesta läggs ned nästa sommar.
Även Fiat kämpar med utmaningen att lyckas ta fram billigare eldrivna modeller. Enligt Olivier Francois är det för dem en styrka att ingå i jättekoncernen Stellantis, som består av 14 märken som Peugeot, Citroën, Jeep och Alfa Romeo.
Idag har Fiat endast en eldriven modell i form av den lilla stadsbilen Fiat 500e. Nästa år ska en eldriven kombi lanseras som kommer baseras på samma plattform och teknik som dagens Peugeot 208.
Efter det planeras modeller på koncernens nya plattform STLA som utvecklats för elbilar från grunden. Sedan en tid ryktats det om en eldriven Fiat Panda. Redan 2019 visades konceptet Centoventi (bilden ovan) som var en modulbaserad konstruktion med stor flexibilitet.
Centoventi uppges vara grunden för den eldrivna Panda som sägs komma i två versioner. Panda Supermini ska dra nytta av en kantig kaross för att få maximalt utrymme på insidan. Panda SUV ska som namnet antyder bli en mer högbyggd version.
När vi får sen eldrivna Panda avslöjas däremot inte. Men om Fiat verkligen vill få ett försprång inom eldrivna småbilar måste den komma senast 2024.