Fisker har fått in 31 000 förbokningar av Ocean
Carl Undéhn
24 feb 2022
Fisker ska börja tillverka sin första modell Ocean hos Magna i Österrike senare år. Sedan en tid kan också svenska kunder förboka ett exemplar med ett startpris från 450 000 kronor.
För det får du basversionen Sport som kommer med framhjulsdrift, 272 hästkrafter och 44 mils räckvidd enligt WLTP.
Utöver det erbjudas Ocean Ultra som börjar på 615 000 kronor med 544 hästkrafter och en räckvidd på 61 mil. Toppversionen heter Ocean Extreme och bjuder på något mer effekt med 551 hästkrafter och även ytterligare några mils räckvidd, 63 mil enligt WLTP. Startpriset för Extreme ligger på 755 000 kronor.
Fisker har nu presenterat siffror för det fjärde kvartalet och helåret 2021. Företaget befinner sig i en avgörande fas inför tillverkningen och nettoförlusten för helåret uppgick till 471 miljoner dollar.
Företagets danske grundare, bildesignern Henrik Fisker, var ändå mer än positiv och meddelade att de fått in 31 000 förbokningar av Ocean.
Målet att få in 50 000 förbokningar innan produktionen drar igång är enligt grundaren därmed inom räckhåll.
– Jag förväntar mig att vi kommer att kunna få in fler beställningar, vilket innebär att vi kommer att vara helt utsålda för nästa år, sa Henrik Fisker vid presentationen.
Med det kan företaget räkna med en hel del inkomster när försäljningen kommer igång. Fisker säljer direkt till kund och presenterade statistik över vad de väljer. 80 procent har förbokat de mer utrustade – och dyrare – versionerna Ocean Ultra och Ocean Extreme.
Enligt Fiskers beräkningar kommer Ocean därför säljas till ett genomsnittspris i USA på 56 000 dollar.
Häromveckan meddelade Fisker att nästa elbil blir modellen Pear som ska vara mindre än Ocean. Den ska börja byggas 2024 och få ett pris i USA på 29 900 dollar, omkring 280 000 kronor.
Även den går att förboka redan nu, men Fisker nämnde ingenting om hur kundernas intresse varit för den ännu. Däremot att Pear kommer skilja sig åt från Ocean.
– Detta är en helt och hållet annorlunda produkt, utformad och konstruerad för att omtolka mobilitet i städerna, sa Henrik Fisker.