Fler modeller från BYD – utmanar VW ID.3 och Tesla Model 3
Carl Undéhn
13 apr 2023
Med ID. 2all och Cupra Raval vill Volkswagenkoncernen göra elbilen folklig genom ett startpris från 25 000 euro.
De ska lanseras 2025, men redan nu är konkurrenterna på väg att lansera mindre och billigare elbilar.
Kinesiska BYD har bekräftat att småbilen Dolphin kommer till Europa innan årets slut. I Sverige ska försäljningen börja i juni, och de första leveranserna ska ske i höst.
Några exakta priser har ännu inte meddelats, men riktigt så billig som Volkswagen har lovat blir den inte. Startpriset uppges landa på 30 000 euro, omkring 340 000 kronor.
Det handlar då om versionen med ett LFP-batteri på cirka 45 kWh som ännu inte har någon WLTP-räckvidd.
Först ut på den europeiska marknaden blir däremot versionen med det större batteriet på 60 kWh som uppges ha en räckvidd på 42,7 mil.
För versionen med det större batteriet anges ett pris från 38 000 euro, eller omkring 430 000 kronor.
Därmed blir BYD Dolphin en direkt utmanare både vad gäller pris och storlek till Volkswagen ID.3 och MG4.
BYD Dolphin är framhjulsdriven med en elmotor som ger 204 hästkrafter. Dolphin var den första modellen att använda BYD:s elbilsplattform 3.0 som har stöd för snabb laddning genom 800-voltsteknik.
Det samma gäller elsuven Atto 3, men precis som hos den laddar även Dolphin endast med som mest 88 kW.
BYD Seal utmanar Tesla och NIO
Dolphin är inte den enda nya modellen från BYD på väg hit. Även sedanen Seal lanseras nu i Europa – något som även var väntat. Modellen visades i höstas på bilsalongen i Paris för att ”kolla intresset” i Europa.
– Om de gillar Seal är tanken att ta hit den, sa BYD:s europeiska presschef Mike Belinfante till Elbilen på plats.
Med en längd på 4,8 meter är Seal en dryg decimeter längre än Tesla Model 3, som tillsammans med nyligen lanserade NIO ET5 blir de främsta konkurrenterna till modellen här.
Seal kommer antingen med bakhjulsdrift och 312 hästkrafter eller fyrhjulsdrift och 530 hästkrafter.
Även Seal har ett LFP-batteri av BYD:s egenutvecklade Blade-typ. Till skillnad från hos Dolphin som används det så kallad Cell to pack-teknik där battericellerna integreras i batteripaketet använder Seal en mer avancerad teknik kallad Cell-to-body för ökad integration av batteriet i bilens konstruktion.
Det ska ge både mer plats på insidan av bilen och göra karossen mer styv.
Seal kan också ladda snabbare än den mindre Dolphin, även om det även här inte verkas dras nytta av plattformens 800-voltsteknik. Snabbladdning ska vara möjligt med upp till 150 kW.
Räckvidden för den bakhjulsdrivna versionen anges till 57 mil och med fyrhjulsdrift till 52 mil.
I Sverige startar försäljningen av Seal i augusti. Vad priset blir har ännu inte meddelats.