Flera eldrivna modeller ska få Alpine att växa
Carl Undéhn
11 jan 2023
Renault vill sätta fart på försäljningssiffrorna för sitt prestandamärke Alpine. Och planen för att lyckas med det heter eldrift.
Ambitionerna är högt lagda. Enligt renault-chefen Luca de Meo ska Apline gå från att vara ett nischmärke till att bli en ”global spelare”. Med det menar han Till år 2030 planerar Renault att Alpine ska ha en årlig försäljning på 150 000 bilar.
De officiella siffrorna för försäljning under just avslutade 2022 har ännu inte släppts. Men preliminärt ligger de på strax under 3 000 bilar.
Förutom eldriften ska en breddning av modellprogrammet göra den kraftiga ökningen möjlig. Idag finns endast en modell, sportbilen A110 med mittmotor och 300 hästkrafter som gör att den 1,1 ton lätta bilen klarar 0–100 km/h på drygt 4 sekunder.
Dagens A110 ska ersättas med en helt eldriven modell 2026 och eventuellt utvecklas i samarbete med Lotus. Utöver det planeras ytterligare eldrivna modeller. Bland annat både en mindre och större sportig crossoversuv samt en sportbil som ska vara baserad på Renaults kommande eldrivna nytolkning av Renault 5.
Den sistnämnda väntas bli först ut och förmodligen presenteras samtidigt eller kort efter lanseringen av Renault 5 som ska börja säljas 2024.
Även crossoversuvarna ska baseras på samma grundteknik och plattform som används för vanliga elbilar inom samarbetet mellan Renault-Nissan-Mitsubishi. Men i starkt modifierad form för mer prestanda.
– Vi har ändrat bakaxeln, lagt till torque vectoring, använt ett premiumbatteri och en mer sofistikerad elmotor, säger Luca de Meo till branschtidningen Automotive News Europe.
Trots målet att få Apline att växa är flera delar i satsningen ännu inte spikade. Taktiken verkar vara att skynda långsamt.
– Att utöka Alpine-märket är en 20-årig resa, eftersom man behöver två eller tre generationer av modeller, säger Luca de Meo.