Ford lanserar sju nya elbilar i Europa till 2024
Carl Undéhn
14 mar 2022
Ford meddelade nyligen upp bolaget delas upp i två separata delar. Divisionen Ford Model e tar hand om arbetet med omställningen till elbilar och i det spelar den europeiska verksamheten en viktig roll.
Ford siktar på att bli en elbilstillverkare på den europeiska marknaden till år 2030 och transportbilar från 2035. Redan 2026 vill Ford sälja 600 000 elbilar om året i Europa. Då krävs det fler modeller än dagens eldrivna Mustang Mach-E och nu lovar Ford sju nya elbilar för Europa fram till 2024. Fyra av dem är transportbilar i olika storlekar och de resterande tre personbilar.
En av dem är en eldriven version av dagens Ford Puma som ska lanseras 2024 och tillverkas i Fords fabrik i Rumänien. Men navet för omställningen blir Fords fabrik i tyska Köln där det ska byggas 1,2 miljoner elbilar under kommande sex år.
Redan nästa år ska en ny eldriven modell börja tillverkas där som beskrivs som en ”mellanklass crossover”. Året efter följs den av ytterligare en modell och båda kommer använda sig av Volkswagens elbilsplattform MEB. Detaljer kring den eldrivna Ford Puma och de två nya och ännu namnlösa modellerna meddelades inte. Men för modelerna som byggs på MEB-plattformen kan vi räkna med att batteristorlekar och effekt kommer kännas igen från till exempel Volkswagen ID.4 och ID.5. Men att det blir kopior av Volkswagens ID-modeller avfärdar Stuart Rowley, chef för Ford i Europa.
– Båda bilar kommer vara Ford. De kommer se ut som Ford och köras som Ford, försäkrade han under en frågerunda efter presentationen.
Genom att utgöra fyra av de sju nya elbilarna har Fords elektrifieringsplaner stort fokus på transportbilarna. Modellen E-Transit lanseras senare i vår och följs nästa år av en version som kan lasta upp till ett ton samt en eldriven version av minibussen Tourneo Custom.
2024 lanseras även eldrivna versioner av de mindre modellerna Transit Courier och Tourneo Courier.
Ford har också planer på att etablera en fabrik för tillverkningen av battericeller i närheten av Turkiets huvudstad Ankara. Ett icke-bindande avtal finns på bordet och blir det verklighet kommer ska fabriken tas i bruk kring 2025 med en årlig produktionskapacitet på mellan 30 och 45 GWh.