Förhandlingar kring samarbete avbryts – Fisker i fritt fall

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 mar 2024

Fisker pausade nyligen tillverkningen av sin första modell, elsuven Ocean, under sex veckor. Officiellt för att tömma lagret på redan tillverkade bilar. Förra året tillverkades 10.193 exemplar av Ocean, varav endast 4.929 exemplar levererades till kund. Men att Fisker även är ekonomiskt pressat gör företaget själv ingen hemlighet av.

När Fisker blickade framåt under presentationen av siffrorna för 2023 uttryckte de själva tvivel på om verksamheten kan fortsätta. I amerikanska medier har det även kommit uppgifter om att Fisker förbereder sig för en konkurs, vilket Fisker själva tillbakavisat i ett mail till Elbilen.

Fisker är det andra bilmärket från den danske designern Henrik Fisker. Det första gick i konkurs 2013.

I mailet skrev Fisker också att de ” är inriktad på att anskaffa ytterligare kapital och ingå ett strategiskt partnerskap med en stor biltillverkare”. Men förhandlingarna kring det har avbrutits, vilket har fått fått Fiskers aktie att rasa innan handeln stoppades. Värdet låg då på 9 cent per aktie. Fisker riskerar nu att tvingas lämna Nasdaq-börsen, något som skulle leda till stora problem kring lån som företaget tagit. Fisker uppger att de inte har kassareserver för att kunna betala tillbaka de i nuläget.

Vilken tillverkare Fisker förhandlade med har inte meddelats officiellt, men tidigare har Nissan pekats ut att ha varit intresserade av att gå in med 400 miljoner dollar i Fisker. För det skulle Nissan få använda teknik från den planerade eldrivna pickupen Fisker Alaska.

Märkets första bil Ocean brja levereras till kund förra våren. Då utan en del funktioner som utlovats då Fisker uppgav att de ville fokusera på att få ut bilen på marknaden för att sedan skicka ut uppdateringar med bland annat filhållningsassistent vid ett senare skede. Hur vi upplever Fisker Ocean kan ni läsa om här.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!