/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F1D29AA80-46F8-40E3-9042-51E0A1AE957A.jpeg)
Förseningar tvingar STCC att skjuta upp eldriven premiär
Carl Undéhn
7 jul 2023
Problem med leveranskedjor samt brist på komponenter och halvledare var något som dominerade i nyheterna från bilvärlden förra året. Situationen ser idag något bättre ut, men produktionen haltar ännu på sina håll. Det märker också arrangörerna av STCC, som i för första gången ska köra med elbilar och bli världens första helt eldrivna nationella touring […]
Problem med leveranskedjor samt brist på komponenter och halvledare var något som dominerade i nyheterna från bilvärlden förra året. Situationen ser idag något bättre ut, men produktionen haltar ännu på sina håll. Det märker också arrangörerna av STCC, som i för första gången ska köra med elbilar och bli världens första helt eldrivna nationella touring car-mästerskap.
Men nu tvingas arrangörerna ändra i planerna på grund av förseningar i leveransen av de eldrivna tävlingsbilarna. De tillverkas av det svenska företaget EPWR och batterierna kommer från österrikiska STARD.
– Med elektrifieringen av STCC tar vi det största steget framåt någonsin för mästerskapet och skandinavisk motorsport, ett stort steg som tyvärr inte är resistent mot förseningar i leveranserna av de avancerade komponenter som håller på att tillverkas av EPWR och deras underleverantörer, säger Micke Bern, vd för STCC.
Den tänkta premiären till helgen i Falkenberg har redan fått skjutas upp. Nu meddelas att hela säsongen komprimeras till en tävlingsmånad som sker i september. Planen är nu att inleda säsongen på Ring Knutstorp den 31/8–1/9. Efter det körs tävlingen på Ljungbyheds Motorbana den 16 september. Avslutning och final sker som planerat Mantorp Park 22-23 september.
Det innebär att bland annat stadsloppet som var tänkt att köras i Helsingborg i augusti nu flyttas till nästa år. Orsaken uppges vara att tävlingsbilarna måste testas under tiden när säsongen skulle köras.
– Det är självklart en besvikelse att inte kunna genomföra årets tävling i Helsingborg. Men vi fortsätter vårt samarbete med STCC för att kunna säkra starka tävlingar 2024 och 2025 då vi ser fram emot att välkomna dem i vår stad, säger Henrik Gidlund som är enhetschef för Helsingborg Convention & Event Bureau.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F19820x1080_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F1536x2048_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F828x1472_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FSTCC-Ljungbyhed02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FSTCC-Mantorp-2024-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FSTCC-sasong-2025.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FSTCC-flytt-Knutstorp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FSTCC-Ljungbyhed03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2FZ62_6508stcc_EDIT.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FELbilen-special-2025-Test.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FVolkswagen-dubbelriktad-laddning02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FVolkswagen-ID3-Zwickau01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FLeapmotor-B03X-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNy-MG4-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FMercedes-Tomorrow-XX.jpg)